09 آذر 1401 - 16:46

استعلام چک را قبل از پذیرش انجام دهید

امکان استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی با دریافت پیامک از سوی بانک مرکزی فراهم شده است.
کد خبر : ۱۴۳۶۲۲

به گزارش ایبِنا، چک صیادی، نوع جدیدی از چک است که مطابق مقررات قانون جدید صدور چک، از طریق سامانه صیاد و تحت نظارت مستقیم بانک مرکزی صادر می‌شود.


مهم‌ترین تفاوت چک صیاد با چک قدیمی در اعتبار آن است، در دسته چک‌های قدیمی چک اعتبار زیادی نداشت؛ هرفرد حتی با وجود چک برگشتی در سوابق خود در صورتی که با مسئول شعبه آشنایی داشت به راحتی دسته چک دریافت می‌کرد و می‌توانست با هرمبلغی و هر تعدادی چک بلامحل صادرکند.


درصورتی که درچک‌های صیادی فرد باید چند سال حساب بانکی با کارکرد بالا داشته باشد و بانک نقشی در صدور دسته چک برای وی نداشته و فقط به عنوان واسطه درخواست صدور دسته چک را در سامانه صیاد ثبت می‌کند و در صورتی که فردی دارای چک برگشتی باشد تا زمانی که از سوابق خود رفع سوءاثر نکند نمی‌تواند درخواست چک صیاد کند.


همچنین چک صیادی را نمی‌توان جعل کرد. قابلیت نقدکردن آن در تمام بانک‌های کشور بدون توجه به بانک صادرکننده وجود دارد. سقف مبلغ آن توسط سامانه صیاد و جلوگیری از صدور چک با مبالغی بیش از توان مالی صادرکننده تعیین می‌شود. صدورچک در وجه حامل حذف و از خطراتی مانند سرقت آن جلوگیری به عمل می‌آید.


در راستای سهولت به خدمات بیشتر چک صیادی، بانک مرکزی امروزاعلام کرد که امکان استعلام وضعیت اعتباری آن با پیامک فراهم شده است. به این معنا که ذینفعان چک در زمان انجام معاملات خود می‌توانند با ارسال پیامک به سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱، وضعیت اعتباری چک صیادی را استعلام گرفته و سپس نسبت به پذیرش آن اقدام کنند. پیش از این هم استعلام اعتبار چک صیادی با استفاده از خودپردازها، نرم افزار موبایلی و سایت بانک مرکزی امکان‌پذیر بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر