تحلیل مهم «الجزیره» از وضعیت «خودروسازی» در ایران

شبکه الجزیره طی گزارشی گفت: تحریم‌های آمریکا انگیزه‌ای برای ایران جهت پیشبرد بخش خودرو به سمت دستیابی به خودکفایی بود.
کد خبر : ۱۴۳۶۴۴

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا، شبکه الجزیره،  در گزارشی نوشت: با گذشت بیش از ۵۰ سال از تولید اولین خودروی سواری در ایران، تهران صنعت خودرو را به‌عنوان دومین بخش مهم صنعتی کشور پس از بخش نفت و گاز طبقه‌بندی می‌کند. طی سال‌های گذشته در سطح جهانی به پیشرفت خود ادامه داده است.

آخرین داده‌های سازمان بین‌المللی خودروسازان (OICA) نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی ایران با تولید ۹۴۹ هزار و ۸۱۷ دستگاه خودروی سواری با ۳ مرکز در سطح جهانی پیشرفت کرده و رتبه دهم را در بین کشور‌های توسعه‌یافته در صنعت خودرو در ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی به خود اختصاص داده است.


بر اساس داده‌های سازمان بین المللی خودروسازان، چین با تولید بیش از ۱۶ میلیون خودرو در رتبه اول قرار دارد و پس از آن ایالات متحده با بیش از ۵ میلیون خودرو، ژاپن سوم، هند چهارم و کره جنوبی در رتبه پنجم قرار دارند.


گروه شرکت‌های سازنده و مونتاژ خودرو‌های سواری در ایران، علی‌رغم رنج‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا که مانع از ورود قطعات یدکی از خارج از کشور شده بود، طی ۹ ماهه سال ۲۰۲۲ رشدی ۳۱.۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه به ثبت رساند و سال گذشته که در رتبه سیزدهم جهان قرار گرفت.


ایران خودرو در جدیدترین گزارش خودروسازان ایران، میزان تولید روزانه خود را در آبان ماه جاری به ۲۷۰۰ دستگاه رسانده است، این در حالی است که سایپا تولید روزانه خود را حدود ۲۰۰۰ دستگاه اعلام کرده است.

به گفته مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو با افزایش نرخ تولید اخیر، صنعت خودروی سواری ایران با عبور از سد یک میلیون خودرو در سال، جایگاه اول خود را در منطقه حفظ کرده است.


مدیرعامل ایران خودرو همچنین از برنامه ریزی برای افزایش صادرات علاوه بر روسیه به کشور‌های آسیایی و آفریقایی خبر داده است.

 

ارسال‌ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
۰
آره پول بنز میدین تیبا سوار میشین...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
۰
این خودوهایی که میگن روزانه تولید میشه کجا هست؟
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
۰
واقعا این همه انحصار. و ظلم به مصرف کننده با چه قیمتی آیا تولید سایر کشورها هم کیفیت خودروهای شان همینطور است و آنها چقدر صادر میکنند ما چقدر راست میگید انحصار را جمع کنید و بعد رقابت کنید لطفا سری هم به کشورهای همسایه بزنید و مقایسه کنید آن مصرف کننده را با ما !!!!!!
حاج محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
۰
خدایا شر این فرغون سازان و حامیانشان را از سر مردم ایران کوتاه کن الهی امین
فیلم و پخش زنده
بیشتر