احتمال شوک‌های سنگین قیمتی در بازار جهانی انرژی

احتمال شوک‌های سنگین قیمتی در بازار جهانی انرژی
احتمال دارد که سقف قیمت نفت تعیین شده اتحادیه اروپا، شوک سختی به بازار انرژی وارد کند.
کد خبر : ۱۴۳۶۶۰

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، ممکن است محدود کردن عرضه نفت خام روسیه از طریق دریا، بازار انرژی را متلاشی کند. گزارش شده که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه در این هفته آغاز می‌شود، این اقدام می‌تواند منجر به شوک‌های قیمت در بازار جهانی شود. اتحادیه اروپا بر سر سقف ۶۰ دلاری قیمت نفت روسیه به توافق رسیده است.

بر اساس این گزارش اکونومیست، بیمه‌گران اروپایی و شرکت‌های کشتیرانی مدت‌هاست که در بازار‌های انرژی، تسلط مشابهی داشته‌اند. ۹۵ درصد از بیمه اموال و غرامت تمام نفتکش‌ها توسط شرکت‌هایی از بریتانیا و اتحادیه اروپا انجام شده است. به نظر می‌رسد که این به منزله اهرمی باشد که غرب می‌تواند با آن فروش نفت روسیه را در سطح جهانی کنترل کند.

با این حال، اگر نفت روسیه نتواند وارد بازار شود، ممکن است قیمت جهانی نفت افزایش یابد و به مصرف کنندگان غربی آسیب برساند. از این رو، وزارت خزانه داری آمریکا از آن زمان به بعد طرحی برای آن اندیشیده است: مجوز شرکت‌های اروپایی به ارائه خدمات خود، مشروط بر اینکه نفت مزبور با قیمتی که غرب آن را تعیین می‌کند، خریداری شود.

بر اساس گزارش اکونومیست، که هشدارداد، کرملین می‌تواند صادرات نفت خود را به همراه گروه کوچک‌تری از نفت‌کش‌ها و شرکت‌های بیمه غیرغربی، صادرات نفت خود را کاهش دهد و قیمت‌های جهانی را افزایش دهد، همه چیز بستگی به واکنش مسکو دارد. ابهام دیگر این است که در نهایت غرب چقدر بر بازار‌های جهانی نفت قدرت خواهد داشت.

در این گزارش اشاره شده که کشور‌هایی مانند چین، هند و اندونزی می‌خواهند از مشارکت در تحریم‌های غرب اجتناب کنند. طبق گزارش‌ها، آن‌ها به دنبال جایگزین بیمه روزانه هستند و چون این ممنوعیت شش ماه پیش اعلام شد، زمان کافی داشتند. به گفته اکونومیست، توازن قدرت در بازار‌های نفت پس از ۵ دسامبر آشکار خواهد شد و ممکن است جهش قیمت شدیدی وجود داشته باشد.

همانطور که تحریم‌های مالی به تلاش برای فرار از سیستم بانکی غربی منجر شده، این چالش هم، چین، هند و دیگران را به دور زدن زیرساخت‌های انرژی غرب سوق خواهد داد. از آنجایی که تسلیحات، تحریم‌ها، محدودیت‌های خود و ماندگاری محدودی دارند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر