بورس مصر از زمان کاهش ارزش پوند بیش از ۳۰۰۰ واحد افزایش یافت

شاخص اصلی بورس اوراق بهادار مصر از ۲۷ اکتبر گذشته بیش از ۳۰۰۰ واحد افزایش یافت.
کد خبر : ۱۴۳۶۹۶

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از (سی ان ان) – در پی تصمیم بانک مرکزی مصر مبنی بر اجرای سیستم نرخ ارز منعطف برای پوند مصر در برابر ارز‌های خارجی، شاخص اصلی بورس اوراق بهادار مصر از ۲۷ اکتبر گذشته بیش از ۳۰۰۰ واحد افزایش یافته است.


ارزش بازار ۱۷۰ میلیارد پوند (۶.۹ میلیارد دلار) افزایش یافت و از سطح ۸۹۰ میلیارد پوند (۳۶.۲ میلیارد دلار) فراتر رفت و میانگین معاملات روزانه به بیش از ۱.۶ میلیارد پوند (۶۵.۱ میلیون دلار) جهش کرد.


ماه گذشته، صندوق بین المللی پول موافقت کرد که به مصر ۳ میلیارد دلار به عنوان بخشی از بسته مالی ۹ میلیارد دلاری شرکای توسعه وام دهد. بانک مرکزی مصر چندین تصمیم صادر کرد که مهمترین آن‌ها افزایش ۲۰۰ واحدی نرخ بهره، لغو تدریجی سیستم اعتبارات اسنادی تا لغو کامل آن در ماه دسامبر و اعمال سیستم نرخ ارز منعطف برای پوند مصر در برابر ارز‌های خارجی بود.

حنان رامسس، کارشناس بازار مالی گفت که در میان معامله گران بورس به ویژه سرمایه گذاران مصری به دلیل تمایل موسسات به تشکیل مراکز خرید در همه سهام، حالت خوش بینی وجود دارد.


بر اساس داده‌های بورس اوراق بهادار، سرمایه‌گذاران مصری با ۷۶.۵ درصد از ارزش معاملاتی سهام فهرست شده از ابتدای سال تاکنون پیشتاز هستند، سرمایه گذاران خارجی با ۱۵.۳ درصد در رتبه دوم و اعراب با ۸.۲ درصد در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند.

رامسس به نقش پیشنهادات اعراب خلیج فارس برای خرید شرکت‌های مصری که در بورس هستند، با بهره‌گیری از کاهش ارزش بازار آن‌ها و کاهش نرخ مبادله پوند، اشاره کرد که دلالان را در بورس ترغیب به افزایش داد و ستد برای استفاده از مزیت‌ها کرد. افزایش سهام یا فروش آن‌ها به شرکت‌های خریدار با بازدهی خوب دلار قدرت خرید سرمایه گذاران عرب و خارجی را افزایش داد و سطح نقدینگی را در بازار افزایش داد.

نرخ برابری پوند در برابر دلار از ۲۷ اکتبر تاکنون بیش از ۲۵ درصد کاهش داشته و دلار برای خرید ۲۴.۵۳ پوند و برای فروش ۲۴.۶۰ پوند ثبت شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر