روسیه از دلار و یورو دور می‌شود

روسیه از دلار و یورو دور می‌شود
بانک مرکزی روسیه گفت در حال حاضر نیمی از مبادلات خارجی این کشور با ارز‌های دیگر انجام می‌شود.
کد خبر : ۱۴۳۷۵۳

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، بانک مرکزی روسیه گفت در حال حاضر نیمی از مبادلات خارجی این کشور با ارز‌های دیگر انجام می‌شود. این هفته بانک مرکزی روسیه اعلام کرد سهم دلار آمریکا و یورو در پرداخت‌های برون مرزی روسیه از ابتدای سال تاکنون بیش از یک سوم کاهش یافته و از ۷۹ درصد به حدود ۵۰ درصد رسیده است.

در حالی که بخش عمده‌ای از تسویه حساب‌های مربوط به صادرات و واردات برحسب دلار و یورو باقی می‌ماند، این پرداخت‌ها به دلیل تحریم‌ها با مشکل مواجه می‌شوند، در حالی که بسیاری از بانک‌های روسی از سیستم پیام رسانی مالی سوئیفت، قطع شده اند و حالا قادر به انجام برخی تراکنش‌ها نیستند.

کاربری یوان چین توسط مشاغل روسی در ۹ ماه گذشته افزایش چشمگیری داشته، در حالی که مسکو به دنبال کاهش اتکای خود به ارز‌های غربی است. این رگولاتور گفت، اما انجام پرداخت‌ها با ارز‌های جایگزین، باید زیرساخت جدیدی برای عملیات ارزی ایجاد شود.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، سهم یوان در حجم معاملات ارز روسیه از ۳ درصد در ماه مارس به ۳۳ درصد در ماه نوامبر افزایش یافت. این رگولاتورتوضیح داد که بازیگران این بازار، نه تنها یوان را به روبل خریداری کردند، بلکه بخشی از وجوه را از دلار و یورو به ارز چین منتقل کردند.


بر اساس گزارش‌ها، این دو کشور تلاش در راستای دور شدن از تسویه حساب برحسب دلار و یورو به سمت تسویه با ارز‌های داخلی تسریع کرده‌اند. مبادلات ماهانه با ارز‌های سایر کشور‌های به اصطلاح دوست بیش از شش برابر و از ۶.۵ میلیارد روبل (۱۰۰ میلیون دلار) در ماه مارس به ۳۹.۴ میلیارد روبل (۶۴۰ میلیون دلار) در ماه سپتامبر شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر