17 آذر 1401 - 11:34
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

افزایش توانمندی دولت در تامین ارز/ تورم کاهشی می‌شود

افزایش توانمندی دولت در تامین ارز  تورم کاهشی می‌شود
اتخاذ تصمیمات جدید توسط بانک مرکزی در حوزه تامین ارز کالاهای اساسی قطعا بر کنترل قیمت کالاها و کاهش تورم اثرگذار خواهد بود.
کد خبر : ۱۴۳۷۹۳

بهروز محبی نجم آبادی، نماینده مردم سبزوار و عضو کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، درباره تاثیر تصمیمات جدید بانک مرکزی بر بازار و کالای اساسی با توجه به افزایش سقف تسهیلات، سقف حوالجات و کاهش کارمزد انتقال ارز در تامین و ترخیص منابع ارزی برای کالا‌های اساسی گفت: ورود ارز به دلیل فروش نفت با مشکلی روبرو نیست و این مسئله بر توانمندی دولت روزبه روز و ماه به ماه اضافه کرده است. در آینده هم چنانچه براساس نیاز‌های واقعی تقاضای ارز وجود داشته باشد، عرضه و تقاضا کاملا به هم نزدیک می‌شود و هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.


وی در ادامه اضافه کرد: هدف دولت و بانک مرکزی با در اتخاذ این سیاست‌ها تسهیل مسیر برای کسانی است که کار‌های اساسی و بنیادینی با وارد کردن کالا‌های اولیه برای تولیدات داخلی انجام می‌دهند. با این کار ارز راحت‌تر در اختیار این گروه قرار می‌گیرد و قاعدتا آنان هم به راحتی مسیر تعیین شده را پیش می‌برند.


نماینده مردم سبزوار درباره تاثیر تصمیم جدید بانک مرکزی بر بازار ارز اظهار داشت: ورودی‌ها با ETS گرفته می‌شد، بنابراین بر قیمت‌ها تاثیر منفی می‌گذاشت. دولت به همین دلیل لایحه‌ای را برای کالا‌های اساسی ارائه کرد که طبق آن ۴ درصد حقوق گمرکی به یک درصد تقلیل یافت.


این عضوکمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در ادامه بیان کرد: دولت تلاش می‌کند که حداقل افزایش قیمت‌ها اتفاق افتد تا به کمک آن تورم موجود در کشور کاهنده شود. علاوه براین مسئله باید این نکته را هم مورد توجه داشت که چنین تصمیماتی بر قیمت تمام شده قطعا تاثیر مثبت خواهد داشت.


محبی در ادامه افزود: تورم در آینده با توجه به حذف ارز ترجیحی و کمرنگ شدن آثار تورمی آن کاهشی خواهد بود و به دلیل آنکه عرضه خوبی در حوزه ارز وجود دارد، به افزایش ارزش پول ملی کمک می‌شود.


وی در این خصوص تصریح کرد: بهتر آن است تا دولت قانونی که مجلس درمورد بانک مرکزی به تصویب رسانده است را اجرایی سازد، البته سیاست انقباضی بانک مرکزی تا اندازه‌ای می‌تواند مفید واقع شود، اما تسهیلات باید در حوزه تولید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. هر اندازه به تولید و اشتغال کمک شود، مردم در مسیر آرامش و آسایش بیشتری قرار خواهند گرفت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر