کاهش ۵۰ درصدی سهم دلار و یورو از معاملات روسیه

سهم دلار آمریکا و یورو در پرداخت‌های فرامرزی روسیه از ابتدای سال تاکنون از ۷۹ درصد به حدود ۵۰ درصد رسیده است.
کد خبر : ۱۴۳۸۴۰

به گزارش ایبِنا، بانک مرکزی روسیه این هفته اعلام کرد که سهم دلار آمریکا و یورو در پرداخت‌های فرامرزی روسیه از ابتدای سال تاکنون بیش از یک سوم کاهش یافته و از ۷۹ درصد به حدود ۵۰ درصد رسیده است.

 

در حالی که بخش عمده‌ای از پرداخت صادرات و واردات به دلار و یورو باقی می‌ماند، این پرداخت‌ها به دلیل تحریم‌ها با مشکل مواجه می‌شوند، زیرا بسیاری از بانک‌های روسی از سیستم پیام‌رسانی مالی غربی، سوئیفت، قطع شده‌اند و اکنون قادر به انجام برخی تراکنش‌ها نیستند.


استفاده از یوان چین توسط مشاغل روسی در ۹ ماه گذشته به‌طور چشمگیری افزایش یافته، زیرا مسکو به دنبال کاهش اتکای خود به ارز‌های غربی است. رگولاتور گفت:، اما برای ترتیب پرداخت‌ها به ارز‌های جایگزین، باید زیرساخت جدیدی برای عملیات ارزی ایجاد شود.


بر اساس گزارش بانک مرکزی، سهم یوان در حجم معاملات ارز روسیه از سه درصد در ماه مارس به ۳۳ درصد در نوامبر افزایش یافت. رگولاتور توضیح داد که بازیگران بازار نه تنها یوان را به روبل خریداری کردند بلکه بخشی از وجوه را از دلار و یورو به ارز چین منتقل کردند.

بر اساس گزارش‌ها، دو کشور تلاش‌ها را برای دور شدن از دلار و یورو به سمت تسویه حساب با ارز‌های داخلی تسریع کرده‌اند.

حجم مبادلات ماهانه با ارز‌های سایر کشور‌های به اصطلاح «دوست» بیش از شش برابر شد از ۶.۵ میلیارد روبل (۱۰۰ میلیون دلار) در ماه مارس به ۳۹.۴ میلیارد روبل (۶۴۰ میلیون دلار) در سپتامبر رسید.

منبع: ایسنا به نقل از اکونومیک

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر