گزارش ایبِنا از بازار سرمایه؛

بورس در جدال پالایشی‌ها و خودرویی‌ها قرمز پوش شد

شاخص کل بورس در روز چهارشنبه ۰.۴۷ درصد افت کرد.
کد خبر : ۱۴۳۸۹۱

به گزارش خبرنگار ایبِنا، شاخص کل بازار سرمایه در روز چهارشنبه، ۶ هزار و ۵۷۹ واحد افت کرد و در کانال یک میلیون و ۴۰۲ هزار واحدی ایستاد. بدین ترتیب در این روز شاخص کل بازار سرمایه ۰.۴۷ درصد عقب نشست.


همچنین شاخص قیمت یک هزار و ۴۹۹ واحد افت کرد و در کانال ۳۱۹ هزار و ۶۶۴ واحدی ایستاد.


شاخص هم وزن نیز ۸۹۳ واحد رشد کرد و در کانال ۴۱۷ هزار و ۸۴ واحدی توقف کرد.


در این بازار ۳۸۴ هزار معامله به ارزش ۴۴ هزار و ۴۴۷ میلیارد ریال انجام شد.


شاخص آزاد شناور نیز ۰.۴۴ درصد معادل ۸ هزار واحد ریزش کرد و در کانال یک میلیون و ۸۲۸ هزار واحدی قرار گرفت.


در این روز شاخص بازار اول ۰.۶۵ درصد معادل ۶ هزار واحد افت کرد و در کانال یک میلیون ۵۲ هزرا واحدی ایستاد.


شاخص بازار دوم نیز ۰.۲۵ درصد نزول کرد و در کانال دو میلیون و ۷۴۷ هزار واحدی توقف کرد.


در این روز به ترتیب نماد‌های میدکو، وپاسار، فملی، فولاد و شبندر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بازار سرمایه داشتند و عامل تداوم ریزش بازار سرمایه شدند.


در مقابل نماد‌های فارس، خودرو، خساپا و وبانک بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بازار سهام برجای گذاشتند.

 


ورود نقدینگی به گروه خودرو با خبر خصوصی سازی خودروسازان


بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته دو گروه با هم در جدال بودند تا شاخص کل را بالا و پایین بکشند. گروه اول خودروسازان بودند که حجم معاملات بسیار زیادی داشتند و سعی می‌کردند که شاخص کل بورس را تقویت کنند. گروه دوم، نماد‌های پالایشی بودند که سعی در افت بازار سهام داشتند.


گروه خودروسازی به واسطه عرضه خودرو‌ها در بورس کالا و رشد قیمتی حدود ۴۰ درصدی خودرو‌ها در بورس کالا، جذاب شده اند و تا کنون معامله ۶۲۳۸ دستگاه خودرو در بورس کالا ثبت شده اند.


ازطرف دیگر واگذاری خودروسازان به مرحله جدیدتری رسیده است، وزیر صمت در این باره گفته است که خوشبختانه مجوز واگذاری یکی از شرکت‌های خودروسازی از سوی سازمان خصوصی سازی صادر شده که به زودی در بورس به مزایده گذاشته خواهد شد و پس از اولین واگذاری، سایر واگذاری‌های خودروسازان انجام خواهد شد. در این را بطه به صورت غیررسمی شنیده شده است که اولین واگذاری سهام تودلی گروه سایپا است که شامل شرکت‌های سرمایه گذاری سایپا و سرمایه گذاری رنا است.


همچنین صورتجلسه مورخه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ الزامات واگذاری ایران خودرو و سایپا به امضای رییس سازمان خصوصی سازی و رییس سازمان گسترش (ایدرو) و معاون خودرویی وزیر صمت رسیده است که در ان بر سه موضوع تاکید کرده است، اول حذف قیمت گذاری دستوری تمام محصولات ایران خودرو و سایپا تا پایان سال ۱۴۰۱، دوم جبران منابع برای خودروسازان جهت فروش تکلیفی خودرو خارج از قواعد بازار و در اخر الزام به واگذاری سهام چرخه ای (تودلی) خودروسازان تا پایان سال ۱۴۰۱ ، این خبر‌ها موجب شده تا نزدیک به نیمی از حجم معاملات بازار بورس تهران روز چهار شنبه به گروه خودرو اختصاص یابد.


طرف دوم بازار سرمایه که گروه پالایشی بودند، احتمالا به دلیل کاهش قیمت نفت، با عرضه سهام داران روبه رو شدند، به طوری که موجب شد تا شاخص کل بازار سهام روند نزولی را در پیش گیرد. این در حالی است این گروه کمترین P.E را در بازار سهام دارند و نماد هایی، چون شبندر، شاوان، شپنا و شتران P.E زیر ۴.۳ واحدی دارند واز نظر قیمتی بسیار جذاب هستند.


در این جدال، گروه پالایشی با کمک سایر گروه‌های بازار سرمایه توانستند بر گروه خودرو غلبه کنند و شاخص کل بورس را با افت مواجه کنند.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر