24 آذر 1401 - 12:08
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد

فعالیت‌های مولد قربانی عدم اخذ مالیات از سوداگری

فعالیت‌های مولد قربانی عدم اخذ مالیات از سوداگری
کارشناس اقتصادی گفت: اگر سدی مانند مالیات بر عایدی سرمایه بر فعالیت‌های سوداگری ایجاد شود، باعث تثبیت و تقویت پول ملی می‌شود.
کد خبر : ۱۴۳۹۵۰

عبدالمجید شیخی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص موضوع اخذ مالیات از عایدی سرمایه گفت: متاسفانه بارها به این موضوع اشاره کرده‌ام که پول ملی ما از دو ناحیه بیرونی و درونی آسیب دیده است. آسیب بیرونی تحت تاثیر نقل وانتقالات و سلطه دلار بر پول ملی است که با اتخذ تدابیر درستی باید از این مورد آسیب زدایی کنیم،چرا که مسائلی که حول محور نرخ دلار در اقتصاد ایران شاهد آن هستیم اثر مستقیمی روی تضعیف و کاهش ارزش و قدرت پول ملی به عنوان عامل بیرونی ایفا می کند.

 

 وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: تاثیرات برونی هم این است که متاسفانه در نقل و انتقالات سرمایه در تراکنش های متفاوت، مالیات لازم از فعالیت های اقتصادی گرفته نمی شود به همین خاطر فرار مالیاتی زیاد است به خصوص نقل و انتقالات سرمایه در این موضوع بسیار پررنگ است.

 

وی در این باره توضیح داد: اگر سامانه یکپارچه پایش تراکنش های پولی و مالی مستقر شود و درواقع مثل عوارضی ها بزرگ راه ها از تمام نقل و انتقالات با تعریف مشخص عادلانه مالیات گرفته شود با این امر می توان از فرار مالیاتی جلوگیری کرد و علاوه بر آن آسیب زدایی برونی هم باعث جلوگیری از تضعیف پول ملی می شود و مالیاتی که تاکنون پرداخت نشده، اخذ شود قطع به یقین حجم اقتصاد ما بیش از 7 برابر رقم رسمی می شود.

 

عبدالمجید شیخی استاد و تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: اگر از حجم عظیم اقتصاد مالیات گرفته شود قطعا دولت از این روش درآمد بالایی کسب می کند بخصوص در عایدی سرمایه ها اگر از فعالیت های سوداگری مالیات گرفته شود آن زمان نیازی به درآمدهای نفتی نخواهیم داشت گویی فروش نفت یک قطره از دریای درآمدی است که از فرار مالیاتی برای کشور ایجاد می شود به همین خاطر شاید اصلا نیازی به فروش نفت و گاز نداشته باشیم و می توانیم درآمدهای حاصل از فروش انرژی را در زیر ساخت ها و توسعه کشور برای بلند مدت سرمایه گذاری کنیم.

 

شیخی معتقد است: متاسفانه در ایران شاهد حجم بالایی از فعالیت های سوداگرانه هستیم، فعالیت هایی که مالیاتی پرداخت نمی کنند در حالی که در تمام دنیا بابت فعالیت های سوداگرانه مالیات بر عایدی سرمایه گرفته می شود بنابراین برای اینکه مانع این موضوع شویم که فعالیتهای سوداگرانه مانع پیشرفت فعالیت های مولد شوند حتما باید پایه مالیاتی مالیات بر عایدی سرمایه به اجرا گذاشته شود.

 

وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: در نتیجه خلق پول و عدم هدایت سرمایه به سمت فعالیتهای مولد حباب های پولی در اقتصاد ایران ایجاد شده است. اگر سدی مانند مالیات برعایدی سرمایه بر فعالیت های سوداگری ایجاد شود باعث تثبیت پول ملی و تقویت پول ملی می شود. بی تردید باید از سلطه دلار خارج شویم و به سمت قراردادهای پولی دو و چند جانبه برویم تا از آسیب های برونی برحذر باشیم.

 

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر