01 دی 1401 - 09:04
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

انجماد دارایی بانک‌ها به ضرر خودشان است

یک کارشناس اقتصادی گفت: انجماد دارایی بانک‌ها باعث کاهش سود عملیاتی و افت تسهیلات‌دهی می‌شود که این امر به ضرر خود بانک‌ها است.
کد خبر : ۱۴۳۹۵۶

میر هادی رهگشای؛ کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، دررابطه با طرح مالیات برعایدی سرمایه بیان کرد: در اقتصاد یک کشور باید فعالیت تولیدی مزیت اقتصادی داشته باشد و در طرف مقابل بازار‌های موازی مانند؛ طلا و سکه محدود و هزینه‌دار باشند، در این شکی نیست که برای توسعه اقتصادی باید سرمایه‌ها به سمت تولید سوق پیدا کنند که برای این امر باید محدودیت بر بازار‌های موازی اعمال شود.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا تصویب این قانون منجر به خروج سرمایه از بازار‌های سکه، مسکن و ارز می‌شود؟ بیان کرد: این طرح باعث حرکت سرمایه به سمت بازار‌های مولد، مثل ساخت مسکن، ایجاد زیر ساخت‌های اقتصادی و کارخانه می‌‍شود. حتی در صورت خروج سرمایه ضرری برای کشور ایجاد نمی‌شود، چون پول‌های خارج شده در فعالیت‌های مولد نبوده، اجرای درست این طرح در بازه زمانی کوتاه مدت، حالت ناپایدار ایجاد می‌کند، اما این حالت ناپایدار و نوسان طبیعی است و نمی‌تواند مانعی برای تصویب این قانون باشد.

 

 

فروش اموال مازاد بانک‌ها، منجر به رشد تسهیلات‌دهی می‌شود

 

رهگشای در رابطه با اموال مازاد بانک‌ها تاکید کرد: زمانی که سرمایه‌ در بخش مسکن منجمد و از دسترس بانک‌ها خارج باشد از نظر اقتصادی برای خود بانک نیز بد است، چون میزان تسهیلات‌دهی و سود عملیاتی را کاهش می‌دهد، بنابراین انجماد دارایی نه برای اقتصاد کشور و نه برای تولید مناسب است، چون تسهیلات بانک‌ها باید به سمتی حرکت کند که دارایی‌های منجمدشان کاهش پیدا کند و به فعالیت بانکی که تجهیز و تخصیص منابع است، پرداخته شود، در عمل این اقدام رخ نمی‌دهد، چون در نگهداری املاک بانک‌ها، جذابیت قیمتی وجود دارد و ارزش این املاک به مرور زمان بیشتر می‌شود، بنابراین اشتیاقی برای فروش این دارایی‌ها وجود ندارد.

 

وی افزود: برای کاهش دارایی منجمد بانک‌ها می‌توان اقداماتی مانند الزام به کاهش سهم دارایی مازاد یا وضع مالیات برعایدی سرمایه انجام داد. این امر برای بانک نیز دارای منفعت است، چون هر چه دارایی منجمد بانک‌ها کمتر باشد، دست آن‌ها برای دادن تسهیلات باز است، البته منجمد کردن دارایی بانک‌ها و ندادن تسهیلات به نفع هیئت رئیسه است، چون تقسیم سود بین سهامداران و هیئت رئیسه بیشتر خواهد شد.

 

این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید کرد: منجمد بودن دارایی برای نهاد بانک مضر است، اما از زاویه سهامدار و هیئت رئیسه انجماد دارایی‌ها به علت تقسیم سودِ بیشتر اقدامی مثبت است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر