30 آذر 1401 - 14:24
کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایبِنا؛

فروش اموال مازاد کسری بودجه را جبران می‌کند

فروش اموال مازاد کسری بودجه را جبران می‌کند
آقاپور علیشاهی گفت: فروش اموال بانک‌ها و شرکت‌های دولتی می‌تواند در رابطه با جبران کسری بودجه به کار آید و مانع چاپ پول شود.
کد خبر : ۱۴۳۹۸۷

معصومه آقاپور علیشاهی، کارشناس اقتصادی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت فروش و واگذاری اموال و املاک و شرکت‌های مازاد بانک‌ها و دولت به خبرنگار ایبِنا گفت: یکی از مسائلی که می‌تواند در شرایط فعلی مسکنی برای بخش نقدینگی دولت باشد و در رابطه با پرداختی‌ها و جبران کسری بودجه به کار آید و مانع چاپ پول شود، فروش اموال مازاد است. این راهکار را می‌توان به عنوان اهرمی موثر مورد استفاده قرار داد.

 

وی در ادامه اضافه کرد: باید توجه داشت که فروش اموال مازاد برای کمک به شرایط اقتصادی فعلی کار موقتی به حساب می‌آید زیرا حل مشکلات نیازمند برگشت اقتصاد به ریل اصلی خود است تا تولید ناخالص ملی یعنی GNP به صورت واقعی رشد کند.  بانک‌ها و شرکت‌ها برای دستیابی به این مهم باید همکاری داشته باشند. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که  این فروش می‌تواند در بازارمسکن تغییر ایجاد کند زیرا این اموال مناطق مسکونی می‌تواند عرضه را در بازار بیشتر کند و عرضه بیشتر هم خواه ناخواه  تقاضا را تعدیل خواهد کرد.


این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: انجام این کار نیاز به سازو کار‌های مناسب دارد. بوروکراسی‌ها مخصوصا در بخش های دولتی برای فروش این اموال به قدری زیاد است که زمان به پایان می‌رسد، اما آنها به قوت خود باقی هستند و در این بین هم  دوباره بخواهند قیمت جدید اعلام کنند، مجدد روز از نو روزی از نو خواهد بود. این موانع بوروکراسی اداری باعث عدم تحقق فروش خواهد شد.


نماینده سابق مجلس شورای اسلامی دراین خصوص که سود حاصل از فروش املاک نسبت به هزینه نگهداری آن‌ها بیشتر است، بیان کرد: املاک افرادی که از عهده پرداخت اقساط وام‌های خود برنمی‌آیند و به عنوان وثیقه استفاده شده بود، مصادره  وجزء اموال بانک محسوب می‌شوند. این اموال منجمد هر چه سریعتر نقد شوند، قاعدتا پویایی بانک‌ها بیشتر خواهد شد، ولی برخی مواقع با هزینه هایی مانند نگهداری و نگهبانی و ... همراه می‌شوند که برای بانک مشکلاتی را به وجود می‌آورد..


آقاپور علیشاهی در این خصوص اظهار داشت: چابک‌تر شدن دولت و سایر ارگان‌ها به سود کشور است زیرا برای فراهم ساختن شرایطی بهتر باید مورد توجه قرار گیرد و از الزامات به حساب می‌آید.


وی درباره تاثیر فروش املاک مازاد بر بحث ناترازی نیز ابراز کرد: فروش املاک بر بحث ناترازی صد در صد کمک خواهد کرد، زیرا باعث می شود بدهی‌های دولت با این پول‌ها تهاتر شود و از چاپ پول هم جلوگیری به عمل آید.


این کارشناس اقتصادی تاثیر فروش املاک بر کاهش قیمت و انتظارات تورمی را نیز چنین توضیح داد: قیمت مسکن به عوامل زیادی بستگی دارد که سبب افزایش قیمت آن می‌شود، بنابراین تاحدودی تاثیر گذار است و می‌تواند یکی از چند موردی باشد که در این زمینه مورد توجه قرار می‌گیرد. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر