21 آذر 1401 - 08:31
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

اوراق گام ابزاری برای افزایش کارایی اقتصاد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: روش تامین مالی از طریق اوراق گام منجر به افزایش کارایی اقتصاد می‌شود.
کد خبر : ۱۴۴۰۵۱

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ اوراق گام ابزاری برای تامین مالی تولید است، اما تامین مالی از طریق این ابزار با محدودیت‌هایی همراه بود به همین منظور بانک مرکزی دستورالعمل جدیدی برای آن تدوین کرد، که بر اساس دستورالعمل جدید بنا به درخواست مشتری، بانک‌ها اوراق گام را صادر می‌کنند و آن را در اختیار فروشنده قرار می‌دهند.

 

نکته قابل توجه در انتشار این اوراق، قابل انتقال بودن آن در زنجیره است، تاکنون ۴۵ هزار میلیارد تومان از این اوراق توسط ۱۵ بانک منتشر شده و سایر بانک‌ها نیز آماده توسعه این ابزار هستند. از ۴۵ هزار میلیارد تومان اوراق گام منتشر شده حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان سررسید شده و تعهدات آن به طور کامل بازپرداخت شده است.

 

در این رابطه فرهنگ حسینی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، در رابطه با اوراق گام بیان کرد: تامین مالی سرمایه در گردش یا تشکیل سرمایه در کشور ما بانک محور است. در حدود ۸ سال گذشته موضوعی با عنوان حذف تسهیلات بلندمدت مطرح شد که عمده این تسهیلات منجر به تشکیل سرمایه می‌شد و تشکیل سرمایه عامل افزایش ظرفیت تولید و رشد اقتصادی می‌شد.

 

وی ادامه داد: چند اقدام مناسب، از جمله رتبه بندی، پذیرش سهام به عنوان وثیقه و انتشار اوراق گام رخ داد، با توثیق سهام دیگر سهامداران برای دریافت وام خرد به بانک مراجعه نمی‌کنند و این توثیق باعث می‌شود حد اعتباری بانک‌ها باز بماند و هلدینگ‌ها بتوانند خود و شرکت‌های زیر مجموعه خودشان را تامین مالی کنند، بنابراین ابزار‌های تامین مالی در بورس توسعه یافت و تامین مالی تبعی با سرعت بخشی همراه شد.

 

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه انتشار اوراق گام دارای مزایایی است، گفت: با دستورالعمل جدید بانک مرکزی اوراق اعتبار مولد در تامین مالی بنگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به ساختار این اوراق در زمان پرداخت آن نقدینگی جدیدی خلق نمی‌شود که این امر منجر به کنترل ترازنامه بانک‌ها و به تبع کنترل تورم می‌شود.

 

وی افزود: استفاده از این اوراق نسبت به سایر روش‌های تامین مالی اثر تورمی کمتری دارد، همچنین در این روش، سرعت تامین مالی بالا است.

 

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در این روش، تامین مالی بنگاه‌ها متناسب با ریسک خودشان است، گفت: شرکت‌هایی که ریسک بالاتری دارند بتوانند نرخ بهره بالاتری را به خریداران اوراق پیشنهاد بدهند در نتیجه این ابزار به کارایی اقتصادی کمک می‌کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر