25 آذر 1401 - 12:26
ایبنا بررسی کرد؛

حضور در بازار همسایه غربی؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

عراق، همسایه غربی ایران است که با توجه به ظرفیت هایش می‌تواند فرصت‌های بسیار خوب تجاری برای کشورمان ایجاد کند.
کد خبر : ۱۴۴۱۳۲

به گزارش خبرنگار ایبِنا، ایران در بین همسایگانش طولانی‌ترین مرز را با جمهوری عراق دارد، مسافتی حدود ۱۴۵۸ کیلومترکه استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی بخشی از این مرز را در بر می‌گیرند.

 

ایران و عراق همچنین دارای چندین پایانه مرزی هستند که این پایانه‌ها شامل؛ شلمچه، چذابه، مهران، خسروی، پرویزخان، باشماق و تمرچین می‌باشد.  

 

توجه به اهمیت بازار عراق به عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران همواره مد نظر بوده است. محمدرضا پورابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه عراق یکی از کشور‌های مهم طرف تجاری ما است گفت: عراق دومین رتبه از جهت بازار تجاری در کشور‌های طرف تجاری ما را دارد و طبیعتا به واسطه ویژگی‌ها و اشتراکات قومی و مذهبی و فرهنگی و ظرفیت‌های دو کشور همواره مورد حمایت مجلس در همکاری اقتصادی است.  

 

البته موانعی بر سر گسترش و سرعت بخشی به این روبط اقتصادی وجود دارد. در همین رابطه حسن کافکی؛ مدیر کل دفتر همکاری‌های بین الملل گمرک اظهار داشت: یک ماه است که می‌خواهیم یک نشست میان رئیس کل گمرک ایران و عراق برگزارکنیم که متاسفانه انجام نشده از طرفی ما یک توافقنامه متقابل داریم که ۴ سال است می‌خواهیم آن را به نتیجه برسانیم که آن هم به نتیجه نمی‌رسد.  

 


شهلا عمودی؛ رئیس اتاق بازرگانی اهواز هم از مشکلات تاجران ایرانی می‌گوید اینکه یک تاجری که می‌خواهد به کشور عراق برای پیگیری مطالباتش و بازاریابی به این کشور مراجعه کند نیاز به ویزا دارد.

 

البته عمودی اظهار امیدواری می‌کند که با تلاش‌ها از طریق سفارتخانه ایران در عراق ویزای یکساله برای فعالان اقتصادی داشته باشیم.

 


مرتضی عمادی؛ سخنگوی گمرک هم در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر اشاره به آمار ۸ ماهه صادرات و واردات کشورمان به این کشور همسایه دارد و توضیح می‌دهد: میزان تجارت ما با عراق از ابتدای سال تاکنون با کشور عراق از لحاظ ارزش به ۴ میلیارد و ۱۴۰ میلیون و ۲۰۳ هزار دلار رسیده که از این میزان تجارت ۴ میلیارد و ۲۸ میلیون و ۳۵۷ هزار دلار به صادرات و ۱۱۱ میلیون و ۸۴۵ هزار دلار هم به واردات اختصاص داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/۲۶ درصد در صادرات و ۸۲ درصد در واردات از نظر ارزشی ما کاهش داشتیم، اما میزان وزنی تجارت مان با عراق هم در همین مدت یعنی از ابتدای سال ۱۴۰۱، یازده میلیون و ۶۲۷ هزار و ۹۹۰ تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل خودش ۴۲ درصد در صادرات و ۹۹ درصد در واردات ما کاهش وزنی داشتیم.

 

یحیی آل اسحاق؛ رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، عمده‌ترین دلیل کاهش این آماررا این موضوع می‌داند که هنوز درآمد‌های حاصل از گاز جز محاسبات آمار امسال نیامده است.  

 


رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، نکته دوم این کاهش آماری را اقلیم کردستان می‌داند که به دلایل داخلی خود تعرفه‌های واردات از ایران را بالا برده است.  


آغاز فصل جدید مشارکت اقتصادی دو همسایه 

 

محمد شیاع السودانی؛ نخست وزیر جدید عراق ۸ آذر ماه به دعوت سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران راهی تهران شد و مورد استقبال رسمی قرار گرفت. سفری که فرصتی برای گفتگو و رفع این موانع بود.

 

 

در نشست مطبوعاتی رئیس جمهور و نخست وزیر عراق؛ آقای رئیسی اظهار امیدواری کرد همکاری‌های مشترک با عراق در دوره جدید ارتقا یابد.  

 


رئیس جمهور همچنین اشاره‌ای به مذاکره درباره مسائل قبل در حوزه‌های اقتصادی و تجاری و مسائل پولی و بانکی هم داشت.  

 


السودانی هم این دیدار‌ها و سفر‌ها را ضروری دانست که می‌تواند آنچه را که در زمینه‌های مختلف توافق می‌شود را عملیاتی کند.  

 


فرزاد پیل تن؛ مدیر کل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت درهمین زمینه تاکید دارد: ما هم در زمینه صادرات کالا علیرغم اینکه در سال‌های گذشته صادرات خیلی خوبی به عراق داشتیم باز هم ظرفیت افزایش داریم، در زمینه افزایش صادرات کالا‌های با ارزش افزوده بالاتر، باز فرصت‌های خیلی زیادی هست.  

 


پیل تن، این موضوع را هم تاکید دارد که صادرات خدمات فنی و مهندسی، همکاری‌های صنعتی و سرمایه گذاری مشترک دیگر زمینه‌هایی است که باید از آن بهره برد.  

 


در مجموع، عراق با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی تبدیل به یک میدان رقابتی شده که ایران نیز بایستی از این حسن همجواری استفاده بهتری داشته باشد.  

 


جهانبخش سنجابی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق این نکته را خاطر نشان می‌کند که در حوزه‌های مختلف رقبا متفاوت هستند. ولی به طور کلی چین رقیب ماست. در حوزه کالایی جدی‌ترین رقیب ما ترکیه و در حوزه تکنولوژی، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هستند.

 


یحیی آل اسحاق؛ رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق هم با اشاره به اینکه عراق به میدان رقابت تبدیل شده معتقد است: اگر دیپلماسی اقتصادی فعال با اقتضائات بین ایران و عراق برقرار شود حتما آتیه بلند مدتی خواهد داشت و تولید کنندگان و فعالان اقتصادی ما باید به این نکته توجه داشته باشند اگر چه برای تجارت با عراق مزیت داریم، اما رقابت هم هست.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر