29 آذر 1401 - 09:19
استاد اقتصاد دانشگاه در گفتگو با ایبِنا:

سد‌ محکم مقابل فرار مالیاتی در بودجه ۱۴۰۲ گذاشته شود

اگر دولت بتواند با ابزارهای مناسب مانع فرارهای مالیاتی شود قطع به یقین نیازی به فروش یک قطره نفت نخواهیم داشت.
کد خبر : ۱۴۴۲۶۱

عبدالمجید شیخی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص تراز درآمد‌ها و هزینه‌های دولت و الزاماتی که در تدوین و تصویب بودجه ۱۴۰۲ باید لحاظ شود گفت: تراز شدن درآمد‌ها و هزینه‌ها گزینه مطلوب بودجه نویسی به شمار می‌رود، اما متاسفانه در دهه‌های گذشته کسری و ناترازی درآمد‌ها و هزینه‌ها که بیش از منابع درآمدی بوده منجر به ایجاد چالش‌های بزرگی برای اقتصاد کشور شده است.



وی در این باره خاطرنشان کرد: در این موضوع شکی وجود ندارد که بودجه کشور به عنوان سند مالی یک ساله نیازمند اصلاحات مهمی است که بخشی از آن مربوط به اصلاح نظام مالیاتی است، چرا که نظام مالیاتی کشور ناقص است و از چند اشکال اساسی رنج می‌برد.



شیخی در این باره خاطرنشان کرد: حجم اقتصاد ایران بسیار بزرگ است به طوری که آمار‌ها بیانگر این واقعیت مهم است که حجم واقعی اقتصاد ایران بیش از ۷ برابر آماری است که نهاد‌های مختلف منتشر می‌کنند. این حجم بزرگ اقتصاد می‌تواند منجر به دریافت منابع بزرگی از طریق وصول مالیات شود.



این استاد اقتصاد خاطرنشان کرد: اگر صد درصد مالیاتی که از سازمان‌ها و نهاد‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، ثروتمندان و دلالان باید گرفته شود، اخذ شود براساس گزارش‌های سازمان امور مالیاتی کسری بودجه‌ای نخواهیم داشت پس درآمد‌های مالیاتی کشور به شدت کم است و از نظر واقعی رقم‌هایی بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که باید دریافت شود.



 وی در خصوص تامین کسری بودجه از طریق توجه به درآمد‌های مالیاتی گفت: برای اینکه بودجه دچار کسری نشود اتکا به منابع درآمد‌های مالیاتی موضوع بسیار مهمی است به همین خاطر انتظار می‌رود دولت مانع فرار‌های مالیاتی شود. اگر دولت بتواند با ابزار‌های مناسب مانع فرار‌های مالیاتی شود قطع به یقین نیازی به فروش یک قطره نفت نخواهیم داشت و درآمد‌های نفتی خرج توسعه کشور و گسترش فعالیت‌های عمرانی و زیر ساختی می‌شود.


شیخی خاطرنشان کرد: نیازمند چند اصلاح در نظام مالیاتی کشور هستیم که اولین آن جلوگیری از فرار مالیاتی با راه‌اندازی سامانه پایش تراکنش‌های پولی و مالی است تا از کلیه تراکنش‌ها طبق جدول طراحی شده مالیات اخذ شود، با توجه به اینکه بخش مولد معمولا فرار مالیاتی کمی دارد، اما بخش غیرمولد فرار مالیاتی بسیار بالایی دارد به همین دلیل عمده جریانات تورمی هم به انباشت ثروت‌های عظیمی در دست عده کوچکی از فعالان بخش غیرمولد منتهی شده که زیر چتر محاسبه مالیاتی قرار نمی‌گیرند.


وی در پایان گفتگو گفت: دولت باید معافیت‌های مالیاتی را حذف کند و از بخش‌های مختلف مثل بسیاری از فعالان اقتصادی مانند پزشکان، فوتبالیست‌ها و هنرمندان مالیات دریافت کنند چرا که بین آحاد مردم از طبقه کارمند و کارگر با درآمد‌های کم که مالیات پرداخت می‌کنند نباید تفاوتی با صاحبان درآمد‌های بالا وجود داشته باشد.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها