نخستین خودرو‌های خارجی به یک قدمی بورس رسید

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: انتظار می‌رود با عرضه خودرو در بورس و واردات، التهابات بازار به‌شدت کاهش یابد.
کد خبر : ۱۴۴۳۶۶

به گزارش ایبِنا، عبدالله توکلی لاهیجانی» امروز (یکشنبه) افزود: پیرو مذاکرات متعدد با بورس کالا و تلاش برای برقراری تعامل خوب، به دنبال عرضه نظام‌مند خودرو در بورس هستیم.

 

وی بیان داشت: یکی از مواردی که در تعامل با بورس کالا مصوب شد، میزان عرضه خودرو در بورس است، به‌طوری که کف عرضه را برای خودروسازان بزرگ (ایران‌خودرو و سایپا) ۲ هزار دستگاه و برای خودروسازان کوچک ۵۰۰ دستگاه در هر مرحله قرار دادیم؛ البته این فقط کف عرضه است و اصل بر آن است که همه تولیدات خودروسازان در بورس عرضه شود.

 

این مقام مسوول یادآور شد: در هفته‌های گذشته به طور مثال شاهد عرضه تنها ۲۶ دستگاه از یک مدل خودرو در بورس کالا بودیم که متعاقب آن رقابتی عجیب و غریب بین مشتریان به وجود آمد و قیمت‌ها افزایش یافت که این مساله سیگنالی منفی به بازار می‌داد، اما اکنون و با مشخص شدن کف عرضه در بورس به دنبال آن هستیم که شاهد معضل عرضه قطره‌چکانی خودروسازان نباشیم.

وی با اشاره به تقاضای خودرو و اینکه چطور می‌توان آن را کنترل کرد، گفت: مزیت دیگری که بورس کالا دارد، بلوکه شدن مبلغ پیش دریافت خرید خودرو در حساب خود خریداران است؛ به این معنا که خریداران باید قبل از ثبت سفارش خودرو در بورس اقدام به افتتاح حساب وکالتی کند و تا آغاز معاملات، مبلغ پیش دریافت در حساب خریدار بلوکه می‌شود تا در صورتی که موفق به خرید شود، مبلغ مذکور به حساب بورس کالا واریز شده و به این ترتیب بخشی از تقاضا‌های کاذب و سوداگرانه جلوگیری خواهد شد.

توکلی لاهیجانی خاطرنشان کرد: همچنین با دریافت فهرست خریداران خودرو از خودروسازان و تحویل آن به بورس کالا، از خرید خودرو توسط متقاضیانی که از سال ۹۸ تاکنون اقدام به خرید کرده بودند، جلوگیری خواهد شد.



آغاز پذیرش خودروهای وارداتی در بورس از هفته آینده

 

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فراهم شدن زمینه‌های لازم برای عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس کالا، از پذیرش نخستین خودرو‌های خارجی در بورس کالا از هفته آینده خبر داد.

توکلی لاهیجانی ادامه داد: برنامه داریم تا امکان پیش‌فروش و سایر فروش‌های متنوع خودروسازان در بورس انجام شود و به عبارتی همه عرضه خودروسازان به بورس بیاید. همه تلاش ما این بوده که ساز و کار حاکم در سامانه یکپارچه خرید خودرو را از طریق بورس کالا عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به شکسته شدن رکورد پنج ساله تولید ماهانه خودرو در آبان ماه گذشته، خاطرنشان کرد: با روند مثبت تولید خودرو انتظار می‌رود این رکورد مجدد در آذرماه نیز شکسته شود.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت تصریح کرد: با افزایش عرضه در بورس کالا، همچنین نزدیک شدن زمان واردات نخستین خودرو‌های خارجی و البته مطرح شدن موضوع مالیات بر عایدی که در مسیر خوبی است، انتظار می‌رود به‌زودی شاهد شکسته شدن التهاب بازار خودرو باشیم و سوداگران از گردونه خارج شوند.

صبح روز گذشته نشستی در بورس کالا با حضور «منوچهر منطقی» معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، «عبدالله توکلی لاهیجانی» مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت، «رضا محتشمی‌پور» معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت و مدیران بورس کالای ایران برگزار شد.

به دنبال مذاکرات انجام شده در جلسه معاونان وزارت صمت و مدیران ارشد بورس کالا، تصمیمات مهمی برای تعادل بازار خودرو مورد توافق قرار گرفت.

در ابتدا مقرر شد جدول کف عرضه خودرو و برنامه تولید ماهانه به تفکیک مدل توسط وزارت صمت به بورس کالا اعلام شود و مبنای تایید عرضه‌ها و معاملات قرار گیرد.

همچنین بورس کالا میزان عرضه‌ها را به صورت هفتگی، دوهفته‌ای و ماهانه به‌گونه‌ای تایید کند تا کف عرضه‌های ماهانه رعایت شود.

در ادامه درباره چگونگی عرضه‌ها نیز قرار شد تجمیع عرضه‌ها بر اساس کلاس خودروها، پرتیراژ‌ها و کم تیراژ‌ها و خودرو‌های تجاری انجام شود.

گفتنی است، تعیین پیش دریافت خرید خودرو به‌گونه‌ای متناسب با شرایط بازار برای تعادل بخشی تقاضای خودرو جزو توافقات انجام شده در این جلسه بود.

همچنین قرار بر این است تا آن دسته از کد‌های ملی در بورس کالا امکان خرید خودرو داشته باشند که از ابتدای سال ۹۸ از بورس کالا یا سامانه‌های وزارت صمت خرید نداشته‌اند.

در ادامه این جلسه مقرر شد شرایط ضمانت خودروسازان برای عرضه در بورس به منظور رشد عرضه‌ها تسهیل شود.

 

منبع:ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر