28 آذر 1401 - 17:46
معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفتگو با ایبِنا؛

افزایش نرخ ارز به زیان دولت است

افزایش نرخ ارز به زیان دولت است
سید علی گفت: ضرری که بر دولت از افزایش نرخ ارز مترصد می‌شود، بسیار بیشتر از بحث جبران کسری بودجه است.
کد خبر : ۱۴۴۴۰۸

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) اخیرا ادعا کرده است که دولت عامل گرانی نرخ ارز است، دولت هر صبح به بانک‌ها و صرافی‌ها اعلام می‌کند که امروز نرخ دلار و نرخ ارز چقدر باشد و چقدر بفروشند.


این استاد انشگاه در حالی دولت را به دستکاری در نرخ ارز محکوم می کند که علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی گفته بود دولت و شرکت های دولت ارز مورد نیاز را از سامانه نیما در یافت می کنند. به این معنا که دولت خود مصرف کننده به حساب می آید.


سید کمال سید علی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفت وگو با ایبِنا درباره ادعای نقش داشتن دولت در بالا رفتن قیمت دلار گفت: ضرری که بر دولت از افزایش نرخ ارز مترصد می شود، بسیار بیشتر از آن است که برای جبران کسری بودجه یا هر مسئله دیگری به فکر انجام این کار بیافتد، خصوصا اینکه دولت خود مصرف کننده ارز به حساب می آید. علاوه براین رقم کسری بودجه با افزایش نرخ ارز جبران نمی شود.


وی در ادامه اضافه کرد: بالا بردن نرخ ارز برای دولت درصد کمی شاید در حد ۵ تا ۱۰ درصد سود به همراه خواهد داشت و همانطور که اشاره شد ضرری که در زمینه های مختلف مانند مسائل اجتماعی که بابت افزایش قیمت کالاها در نتیجه گرانی دلار پیش می آید بسیار بیشتر است.


معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در این خصوص اظهار داشت: ادعای مطرح شده در خصوص افزایش عمدی نرخ ارز از سوی دولت صحیح نیست، البته سال های سال هم این موضوع مطرح می شد، اما مهمترین نکته ای که باید مدعیان این موضوع بدانند، این است که دولت به عنوان یک مصرف کننده درصورتیکه بخواهد ارز با قیمت بالا را مورد خریداری قرار دهد، قطعا با شرایط سختی روبرو خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها