28 آذر 1401 - 21:15

آخرین آمار قاچاق تلفن همراه از زبان سردار مویدی

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: گام‌های مثبتی برای مبارزه با قاچاق کالا انجام شده و این روند ادامه خواهد یافت.
کد خبر : ۱۴۴۴۱۷

به گزارش ایبِنا؛ علی مویدی خرم‌آبادی در همایش علمی – پژوهشی اقتصاد پنهان اظهار کرد: از سال ۱۳۹۲ که نخستین قانون ما در زمینه مقابله قاچاق نهایی شد تا سال ۱۴۰۰ که اصلاحاتی بر آن اعمال شد تلاش ما این بوده است که با برقراری ارتباط میان بخش‌های مختلف حاکمیتی و اقتصادی و همچنین دانشگاهی و علمی به سمت مقابله با قاچاق حرکت کنیم.

وی با بیان این‌که مبارزه با قاچاق تنها با کار‌های پلیسی امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: در کنار آنکه در مرز‌ها تلاش برای مقابله امنیتی با قاچاق با قدرت ادامه دارد ما باید تلاش کنیم که با استفاده از تجارب سال‌های گذشته و همچنین بهره بردن از مقالات و دستاورد‌های علمی و تشکیل اتاق‌های فکر و استفاده از اندیشه صاحبنظران نسبت به پیشگیری و مقابله دانش‌محور با قاچاق نیز اقدام کنیم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به دستاورد‌های سال‌های گذشته در زمینه مقابله با قاچاق تاکید کرد: تا چند سال قبل حدود ۹۰ درصد واردات گوشی تلفن همراه به کشور از طریق قاچاق انجام می‌شد. با توجه به این‌که ما مصرف ۱۲ میلیون گوشی را نیز ثبت کرده‌ایم این عدد یعنی رقم قابل توجهی ارز و پول ملت از این طریق در اختیار قاچاقچیان قرار می‌گرفت.

مویدی خرم‌آبادی ادامه داد: در حال حاضر، اما با قاطعیت می‌توان گفت که هیچ تلفن همراهی وارد کشور نمی‌شود مگر آنکه حقوق کامل دولت و در واقع ملت ایران را بپردازد و هیچ گوشی بدون فرآیند رجیستری امکان فعالیت ندارد بدین ترتیب ما از یک فضای قاچاق محور و مافیایی به حوزه‌ای شفاف رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: در بخش‌هایی مانند صدور کارت‌های بازرگانی و واردات کالا نیز شرایط مشابه است از کارت‌های اجاره‌ای و نامعلوم امروز به جایی رسیده‌ایم که هر بازرگانی فارغ از آنکه چه میزان تجربه دارد باید از حدود ۲۰ دستگاه شایستگی و اعتبار خود را دریافت کند تا بدین ترتیب عملکرد منفی سال‌های قبل دیگر امکان تکرار پیدا نکند. در حوزه‌هایی مانند سوخت نیز هرچند مشکلات برقرار هستند، اما اقدامات خوبی صورت گرفته و امیدواریم با همکاری و همراهی دستگاه‌های مختلف مبارزه با قاچاق کالا به درستی و با دقت انجام شود و برای نسل‌های آینده شرایطی بهتر به وجود بیاید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر