29 آذر 1401 - 12:57
سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری؛

تیم اقتصادی دولت تغییر نخواهد کرد/ جزئیات افزایش حقوق کارمندان در بودجه ۱۴۰۲/ خبر خوش مالیاتی دولت برای تولیدکنندگان

خاندوزی گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲، هیئت دولت با افزایش میانگین ۲۰ درصدی میانگین حقوق کارکنان دولت موافقت کرده است.
کد خبر : ۱۴۴۴۴۷

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ سید احسان خاندوزی؛ سخنگوی اقتصادی دولت امروز سه‌شنبه ۲۹ آذرماه در نشست خبری درباره برخی رویکردهای اصلاحی در بودجه ۱۴۰۲ اظهار کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیئت دولت با افزایش میانگین ۲۰ درصدی میانگین حقوق کارکنان دولت موافقت کرده است. برای افرادی که حقوق پایین تر می‌گیرند درصد بالاتر و برای حقوقهای بالا، این نرخ کمتر خواهد بود.

 

وی افزود: در جهت اصلاح ساختار بودجه سال آینده و شفاف شدن منابع بودجه، تبصره ۱۴ مربوط به هدفمندی یارانه ها که قبلا در سقف منابع بودجه نمی‌آمد و باعث کم اظهاری منابع می شد، برای لایحه بودجه سال آینده برای اولین بار، تبصره ۱۴ به سقف منابع عمومی دولت اضافه می شود که هرچند باعث افزایش ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومانی سقف بودجه عمومی خواهد شد اما اقدامی در راستای شفافیت مواردی شده که قبلا پنهان بوده است.

 

خبر خوش مالیاتی دولت برای تولیدکنندگان

 

به گفته خاندوزی، دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نرخ مالیات تولید را ۲ درصد دیگر کاهش داد. بنابراین برای اولین بار طی دو سال متوالی نرخ مالیات تولید ۷ درصد کاهش می‌یابد.

 

وی درباره واگذاری سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی گفت: کنسرسیومی از فعالان بخش خصوصی خودرو تشکیل شده و قرار است سهام تودلی خودروسازان را خریداری کند. شرایط خوبی فراهم شده که این خصوصی سازی به سرنوشت موارد قبلی مواجه نشود

 

خاندوزی، با قدردانی از رهبر انقلاب برای موافقت با تهاتر نفت برای پیشبرد طرح های ریلی و ترانزیتی گفت: دولت آیین نامه مربوط به سرمایه گذاری در این حوزه را در کمیسیون اقتصادی خود تصویب کرده و بزودی در هیئت دولت بررسی و تصویب خواهد شد.

 

وی افزود: تاکنون ۱۱ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به حساب خزانه دولت واریز شده که برای طرح های عمرانی که در نوبت تخصیص هستند مصرف خواهد شد.

 

 

جلساتی برای تعیین تکلیف نرخ سود بانکی

 

سخنگوی دولت درباره نرخ بهره بانکی و تاثیر آن بر بازار سرمایه توضیح داد: بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار متولی تعیین نرخ بهره بین بانکی و سود بانکی هستند. در این زمینه جلساتی برگزار شده که از سوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد.

 

وی در پاسخ به برخی انتقادات از وضعیت ارزی گفت: نوسانات ارزی آبان با بنیان‌های ارزی و اقتصادی کشور بر اساس عدد و رقم مستند، سازگار نیست. بانک مرکزی هم ایده و هم تیم مدیریتی خود را نیاز به تعییر می دید که آن را انجام داد.

 

تاثیر اغتشاشات بر افزایش نرخ ارز

 

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر اغتشاشات بر افزایش نرخ ارز هم توضیح داد: در دولت به جمع بندی رسیده ایم که بخش زیادی از نیازهای حواله ارز کشور هم اکنون در سامانه نیما تأمین می‌شود. البته بخش کمی از تقاضای غیررسمی برای اسکناس وجود دارد که ده ها برابر کوچکتر از حجم حواله است. برخی حوادث در ماه‌های قبل در خیابان رخ داد و آن را در ادامه به فضای اقتصاد کشور کشاندند و رسانه های معاند مانند ایران اینترنشنال هم به وضوح سعی میکند به این فضا دامن بزنند تا افزایش تقاضا و خروج ارز از کشور تشدید شود. در این بین رسانه ها باید برای آرامش و شفافیت فصل کمک کنند.

 

تورم به ۴۰ درصد کاهش یافته است

 

خاندوزی با اشاره به کاهش نرخ تورم نسبت به ابتدای دولت گفت: مسئولان تهیه آمار همان تیم متخصص دولت قبل هستند و تایید می‌کنند که تورم مصرف کننده از حدود ۶۰ درصد به حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است. این اصلا به معنای تایید این وضعیت تورمی از سوی دولت نیست، با این حال برخی رسانه ها اظهارات غیرمنصفانه ای درمورد تورم بیان می‌کنند.

 

وی با اشاره به استقبال نیم میلیون نفر از سهامداران خرد از طرح بیمه سهام، افزود: دولت در جهت وعده حمایت از سهامداران خرد، عدد مشخصی را در بودجه ۱۴۰۲ تصویب کرده تا صندوق تثبیت بازار یه پشتوانه این رقم تعهدات خود در زمینه بیمه سهام را در سال آینده انجام دهد. وی خبر داد: واریز سود سود سهام عدالت ۱۴۰۰ از امروز آغاز شده است. خاندوزی درباره سهام جاماندگان نیز گفت: همه مشمولین تحت پوشش نهادهای حمايتي شناسایی شده اند که پس از مصوبه دولت تخصیص خواهد یافت

 

رکورد بی سابقه شفافیت صورت های مالی

 

خاندوزی با اشاره به انتشار صورت های مالی ۶۰۰ شرکت دولتی تا کنون برای اولین بار گفت: تلاش می‌کنیم سال آینده به رکورد بی سابقه شفافیت صورت های مالی ۱۰۰۰ شرکت دولتی برسیم.

 

وی یادآور شد: تعداد انگشت شماری از شرکت‌ها با محدودیت‌های تحریمی برای انتشار اطلاعات مالی مواجه هستند و برخی دستگاه‌ها با توجیهات غیرقابل قبول این صورت‌ها را در تاریکخانه نگه می‌دارند که برنامه جدی دولت سیزدهم باز کردن قفل این تاریکخانه ها است.

 

تیم اقتصادی دولت تغییر نخواهد کرد

 

خاندوزی درباره گمانه زنی ها درباره برخی تغییرات در دولت بیان کرد: از هفته های اخير تغییراتی انجام شد و در روزهای آینده هم تغییراتی در حوزه غیراقتصادی انجام می شود اما دولت برنامه ای برای تغییر در تیم اقتصادی ندارد.

 

حجم تجارت ایران و چین از ۲۰ میلیارد دلار عبور خواهد کرد

 

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی درباره همکاری های چین به کشورهای منطقه از جمله قرارداد گازی با قطر و تاثیر آن بر قرارداد ۲۵ ساله با ایران توضیح داد: همکاری چین با سایر کشورها از جمله واردات LNG از قطر ارتباطی با قرارداد با سایر کشورها از جمله ایران ندارد.

 

وی با اشاره به سفر اخیر معاون نخست وزیر چین به کشورمان یادآور شد: در این سفر درباره عملیاتی شدن ۱۶ محور همکاری بین دو طرف رایزنی شد و اجرای این قراردادها از سال ۲۰۲۳ سرعت خواهد گرفت. در سال جاری میلادی حجم تجارت دو کشور ۲۰ میلیارد دلار بوده که انتطار داریم با اجرای این قراردادها در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ از این رقم فراتر برویم.

 

خاندوزی بیان کرد: قرارداد ۲۵ ساله دو کشور که حوزه های مختلف اعم از انرژی و غیر انرژی را شامل می شود، همچنان مورد تاکید است و طرف چینی در سفر اخیر خود صراحتا بر آن تاکید کرد.

 

وی با اشاره به اینکه قرارداد با چین ۴ محور اصلی دارد گفت: بخشی از این موارد محرمانه است، اما ذیل محورهای ۱۶ گانه، در زمینه پروژه‌های سرمایه گذاری مشترک، تامین انرژی شامل خرید نفت، فرآورده‌های نفتی و گاز و همچنین سرمایه گذاری در زنجیره تولید آنها، در حوزه‌های غیرنفتی مانند ترانزیت و بنادر و حوزه های ارزی و بانکی همکاری می‌شود.

 

خاندوزی یادآور شد: همکاری ما با چین ۱۰ سال قبل روند بهتری داشت اما در دولت قبل دست‌اندازهایی ایجاد شد و حالا دو طرف در حال پیدا کردن مسیر بهتری برای همکاری هستند.

 

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره افراد مسئول در مذاکرات از سمت ایران هم عنوان کرد: مسئولیت طرف ایرانی در مذاکرات بر عهده معاون اول رئیس جمهور است.

 

خاندوزی همچنین درمورد سفیر ایران در چین که از دولت قبل در این سمت حضور دارد نیز پاسخ داد: وزارت خارجه در صدد اتخاد تصمیم در این زمینه است که پس از نهایی شدن از سوی وزارت امور خارجه اعلام می گردد.

 

ارسال‌ نظر
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
۰
کالا با دلار .حقوق با ریال.هر سال ضعیف تر از سال قبل
فیلم و پخش زنده
بیشتر