30 آذر 1401 - 17:20
در گفتگو با ایبِنا تاکید شد:

حذف دلارهای سفید از چرخه معاملاتی کذب است/ دلار سفید و دلار آبی هیچ فرقی با هم ندارند

دبیر کل کانون صرافان کشور گفت: تمامی ارزهای خریداری شده از صرافی‌های مجاز تحت نظر بانک مرکزی دارای صحت و ضمانت کامل می‌باشد.
کد خبر : ۱۴۴۵۲۶

به گزارش خبرنگار ایبِنا، به تازگی اخباری در فضای مجازی مبنی بر خارج شدن دلار‌های سفید از چرخه معاملاتی و فاقد ارزش بودن این نوع اسکناس پخش شده است و این خبر موجب ایجاد دغدغه برای خریداران ارز شده است. این اخبار بر اساس گزارش برخی خبرگزاری‌ها به نقل از بانک مرکزی آمریکا پخش شده است. با توجه به اهمیت این موضوع با  دبیر کل کانون صرافان به گفتگو پرداختیم.


کامران سلطانی زاده دبیر کل کانون صرافان در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به شایعه حذف دلار‌های سفید گفت: دلار سفید و دلار آبی هیچ فرقی با هم ندارند و شایعه حذف دلار‌های سفید اخبار کاملا جعلی است.


دبیر کل کانون صرافان تصریح کرد: اسکناس دلار که در مبادلات ارزی و چرخه بانک‌ها و بازار متشکل اقدام به تبادل اسکناس ارز می‌کنند، چه دلار رنگ آبی و چه دلار سفید دارای ماهیت ارزش ذاتی یکسانی هستند.


سلطانی زاده با تاکید بر این که دلار آبی با دلار سفید هیچ فرقی با هم ندارند، گفت: سلیقه برخی افراد این است که دلار نو دریافت کنند و، چون دلار‌های جدید آبی رنگ هستند، جذابیت دلار آبی افزایش یافته است.


وی بیان داشت: جذابیت بالای دلار آبی فرصت را برای سود جویان و دلالان ارزی فراهم کرده است و این افراد دلار آبی را حدود ۱۰۰ تومان گران‌تر به مردم می‌فروشند.


دبیر کل کانون صرافان با تاکید براین که صرافی‌های رسمی اجازه ندارند که برای فروش دلار آبی قیمت اضافه تری را از مشتری دریافت کنند، گفت: این اختلاف قیمتی بین دلار آبی و دلار سفید در بازار غیر رسمی دامن زده شده است.


این کارشناس بازار ارز ابراز داشت: شایعه حذف دلار سفید با هدف ایجاد تنش بین مردم پخش شده است تا عنوان شود که دلار‌های در دست مردم ارزش ندارند تا به نوعی جنگ روانی ایجاد کنند.

وی یادآور شد: هرگاه هر ارزی بخواهد از چرخه معاملاتی خارج گردد بازده زمانی حدود یک دهه یا بیشتر برای جمع‌آوری آن ارز داده می‌شود.


سلطانی زاده در پایان تاکید کرد: توصیه من این است که مردم هیچ دغدغه‌ای در مورد حذف دلار سفید نداشته باشند و سعی کنند که ارز مورد نیاز خود را از مراجع رسمی همچون صرافی‌های دارای مجوز بانک مرکزی دریافت کنند. به کلیه هموطنان اطمینان می‌دهیم تمامی ارزهای خریداری شده از صرافی‌های مجاز تحت نظر بانک مرکزی دارای صحت و ضمانت کامل می‌باشد.

 

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
برچسب ها: دلار صرافی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر