07 دی 1401 - 14:38
کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با ایبِنا؛

رفتار‌های هیجانی و سفته بازی بر قیمت دلار تاثیر می‌گذارد

کارشناس اقتصادی گفت: رفتار‌های هیجانی منجر به رشد نرخ ارز و در نهایت افزایش قیمت کالا‌ها می‌شود.
کد خبر : ۱۴۴۶۱۲

احمد صالحی، کارشناس پولی و بانکی در خصوص متضرر شدن خریداران ارز در روز‌های آینده به خبرنگار ایبِنا گفت: دو مصرف برای  دلار در کشور وجود دارد که یکی از آنها حواله است. حواله بیش از۸۰ درصد از تقاضای واردات را تشکیل می‌دهد و سالیانه بین ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار را طی ۲۰ سال گذشته به خود اختصاص داده است. در تقاضای دلار به صورت حواله، پولی جابه جا نمی‌شود و در شبکه بین الملل و نیمایی معاوضه انجام می‌گیرد.


وی درباره بخش دوم نیز اظهار داشت: بخش دیگر خرید دلار به صورت کاغذی است که دانشجویان و مسافران از این قسمت استفاده می‌کنند، پس به همین دلیل نمی‌توان آن را از ریشه حذف کرد، اما مسئله در این است که در کنار آن سفته بازی هم شکل می‌گیرد. یعنی فرد ریال خود را به دلار تبدیل می‌کند که در آینده متضرر نشود و به دنبال سرمایه گذاری است. عدد این بخش خیلی کم است و ۲۰ درصد را شامل می‌شود.


این کارشناس پولی و بانکی در ادامه تصریح کرد: مدیریت پولی و ارزی کشور در زمان‌های مختلف براساس ورودی آن تنظیم و بالانس می‌شود. برفرض منابع ارزی ما قبل از تحریم سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار بود، الان به حدود ۴۰ میلیارد دلاررسیده، پس واردات را مدیریت می‌شود. مدیریت به این شکل که برخی کالا‌ها ممنوع می‌شود یا واردات بدون پیشرفتی در همان رده خود باقی می‌ماند و قاعدتا مانعی هم  به وجود نخواهد آمد، اما مرحله دوم آن سفته بازی است که انتها ندارد.


صالحی در ادامه افزود: سفته بازی زمانی شکل می‌گیرد که مردم از لحاظ روانی به این نتیجه برسند پول خود را باید از ریال به دلار تبدیل کند. این اتفاق در حالی روی می‌دهد که تراز تجاری کشور در بازار بالانس است و به قدر نیاز برای واردات ارز وجود دارد و دلار با نرخ نیمایی عرضه می‌شود، ولی این حرکت توده‌ای و هیجانی مردم برای تبدیل ریال به دلار برای تقاضای شکل گرفته در بازار همه را متضرر می‌کند.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر