ایبِنا گزارش می‌دهد؛

مالیات بر سفته‌بازی ابزاری برای تقویت بورس/ التهاب بازار‌های مالی کنترل می‌شود

با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه نقدینگی وارد بازارهای مولد می‌شود، پس این طرح به تقویت بازار سرمایه کمک می‌کند.
کد خبر : ۱۴۴۶۶۵

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مالیات بر عایدی سرمایه بر سود ناشی از خرید و فروش دارایی‌ها در کوتاه مدت اعمال می‌شود و به نوعی‌ از فعالیت‌های غیر مولد و سوداگرانه جلوگیری می‌کند. از دیگر فواید اجرای این طرح کاهش التهابات در بازار‌های مالی است که در این جهت وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که اجرای طرح مالیات بر عایدی خاتمه‌ای بر فعالیت دلالان و سوداگران در بازار ارز و ... خواهد بود.

 

خاندوزی افزود: از رئیس مجلس خواستم تا برای کنترل تقاضا‌های سوادگری و دلالی در بازار‌های مختلف و جلوگیری از سفته‌بازی با ارزش پول ملی، طرح مالیات برعایدی سرمایه را هرچه سریع‌تر در مجلس به تصویب برسانند و دولت نیز آمادگی ۱۰۰ درصدی برای اجرای این طرح دارد.

 

کارشناسان معتقدند که اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه از احتکار جلوگیری می‌کند و باعث ثبات در بازار‌های مالی می‌شود. به همین جهت علی صالح آبادی؛ رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: سفته‌بازان و سوداگران باید مالیات خاص خودشان را پرداخت کنند، که اخذ این مالیات به ثبات بازار‌ها کمک می‌کند.

 

حسین محمودی اصل؛ کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، گفت: قانون مالیات برعایدی سرمایه، باعث کنترل دلالی و کاهش حاشیه سود آن می‌شود. اجرای این طرح باعث برقراری عدالت اجتماعی می‌شود، در شرایط فعلی حاشیه سود دلالی حداکثر و حاشیه سود تولید حداقل است، بنابراین با این وضعیت انگیزه برای دلالی بیشتر از تولید می‌شود. در قانون مالیات بر عایدی سرمایه درآمدی نهفته نیست بلکه این مالیات بیشتر نقش تنطیم گری دارد.

 

قانون مالیات برعایدی سرمایه باید جلوی دلالی و سود‌ه بادآورده را بگیرد و کسانی باید سود ببرند که در تولید کشور حضور دارند و به تولید ناخالص داخلی کمک می‌کنند.

 

 

طرح مالیات بر عایدی سرمایه خاصیت ضد تورمی دارد

 

البته اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه مزایای دیگری نیز مانند کنترل تورم دارد، همچنین این طرح  باعث تقویت بازار سرمایه و جذب نقدینگی به بورس می‌شود و حرکت نقدینگی به بورس باعث مولد سازی دارایی‌ها و رونق گرفتن تولید در کشور می‌شود.

 

نوید اختری زاده؛ مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک دی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، بیان کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌‎تواند بر اوضاع نقدینگی کشور تاثیرگذار باشد و نقدینگی را نه تنها به سمت تولید هدایت کند بلکه حجم نقدینگی مورد نیاز در جامعه را برای جذب در فعالیت‌های سوداگرانه کاهش دهد. این طرح در بلندمدت اثرات ضد تورمی نیز برای کشور خواهد داشت.

 
 
مالیات بر سفته بازی ابزاری برای تقویت بازار سرمایه 

 

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: یکی از مقصد‌هایی که نقدینگی با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه به آن وارد می‌شود بورس است، بازار سرمایه این نقدینگی گسیل شده را به سمت تولید و اجرای طرح‌های توسعه شرکت‌ها خواهد برد و به نوعی به بخش مولد کشور کمک خواهد کرد.
 

 

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک دی بیان کرد: از سوی دیگر مالیات بر عایدی سرمایه در خصوص دارایی سهام می‌تواند تصمیمات بنگاه‌های اقتصادی به‌خصوص در مورد توزیع سود و تامین مالی داخلی را تحت‌تاثیر قرار دهد. اگر نرخ مالیات بر عایدی سرمایه نسبت به نرخ مالیات بر سود تقسیمی سهام پایین‌تر باشد، شرکت‌ها انگیزه کمتری برای توزیع سود خواهند داشت و به جای آن اقدام به بازخرید سهام خود از بازار می‌کنند. مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند با تغییر دادن هزینه نسبی منابع مختلف تامین مالی شرکت‌ها، منجر به تغییر رفتار بنگاه‌ها شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها