کریدور جدید تجاری ایران و روسیه

کریدور جدید تجاری ایران و روسیه
مسیر تجاری جدید به ایران و روسیه در دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند.
کد خبر : ۱۴۴۷۰۸

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، آمارجمع آوری شده این خبرگزاری نشان داد که حمل و نقل بار بین ایران و روسیه از طریق دریای خزر افزایش یافته است. روز چهارشنبه با استناد به داده‌ها گزارش شده که روسیه و ایران در حال ساخت یک مسیر تجاری بین قاره‌ای جدید و به سرعت در حال گسترش زنجیره‌های تامین هستند و تحویل متقابل محموله‌ها در سراسر دریای خزر را افزایش داده‌اند.

بر اساس این گزارش، این کریدور تجاری که از دریای آزوف و دهانه رودخانه دون در روسیه تا دو قطب ایران در دریای خزر و در نهایت اقیانوس هند امتداد دارد، در ماه‌های اخیر بسیار شلوغ شده و مسیر‌های جدیدی پیدا شده است.

داده‌های جمع آوری شده از کشتی‌ها توسط این خبرگزاری نشان داد که در امتداد رودخانه‌هایی که به دریای خزر منتهی می‌شوند، صد‌ها کشتی روسی و ایرانی هستند. موقعیت جغرافیایی ایران نسبت به روسیه این امکان را می‌دهد که بدون خطر تحریم‌های غرب، کالا‌ها را از طریق کریدور تجاری از طریق خاک ایران تا آسیا و هند حمل کند.

با بسته شدن شبکه‌های حمل و نقل اروپایی، آن‌ها بر توسعه کریدور‌های تجاری جایگزین متمرکز شده اند که از گرایش روسیه به شرق حمایت می‌کند. کنترل‌هایی را بر مسیر‌های دریایی اعمال کنید، اما بررسی مسیر‌های زمینی دشوار است. نیکولای کوژانوف، کارشناس حوزه خلیج فارس در دانشگاه قطر به بلومبرگ گفت: ردیابی همه آن‌ها تقریبا غیرممکن است.

به گفته سرگئی کاتیرین، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع روسیه، تجارت با ایران، اگرچه به خودی خود قابل توجه است، اما به عنوان پل لجستیکی بین روسیه و خاورمیانه و همچنین آسیای جنوبی و جنوب شرقی تلقی می‌شود. در مجمع اقتصادی ماه سپتامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه توجه به نیاز به توسعه زیرساخت‌های کشتی، ریلی و جاده‌ای در طول مسیر را جلب کرد، فرصت‌های جدیدی را برای شرکت‌های روسی برای ورود به بازار‌های ایران، هند، فراهم می‌کند. خاورمیانه و آفریقا، تامین کالا از این کشور‌ها را تسهیل خواهد کرد.

ماریا شاگینا، کارشناس تحریم‌ها و سیاست خارجی روسیه در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، به این خبرگزاری گفت: این در مورد ایجاد زنجیره‌های تامین ضد تحریم در تمام طول مسیر است. به گزارش شگینا، روسیه و ایران حدود ۲۵ میلیارد دلار در توسعه این مسیر تجاری سرمایه گذاری می‌کنند. به گزارش خبرگزاری دریایی ایران، بنا بر گزارش‌ها، روسیه نیز در مراحل پایانی وضع قوانینی است که به کشتی‌های ایران حق عبور در مسیر آب‌های داخلی رودخانه‌های ولگا و دون را می‌دهد.

بر اساس گزارش سرویس گمرک فدرال روسیه، تجارت بین روسیه و ایران در سال جاری افزایش یافته است، به طوری که گردش مالی در ماه‌های ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲ بیش از۴ میلیارد دلار بوده و انتظار می‌رود تا پایان سال از ۵ میلیارد دلار نیز فراتر رود. صادرات روسیه به ایران تا کنون نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش یافته در حالی که واردات ۱۰ درصد افزایش یافته است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر