پژوهشگر ارشد اقتصادی در گفتگو با ایبِنا:

مالیات بر عایدی سرمایه خرید‌های هیجانی را کنترل می‌کند

دولت باید برای کنترل خرید‌های هیجانی بر تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه سماجت به خرج دهد تا زودتر اجرایی شود.
کد خبر : ۱۴۴۷۷۷

حمیدرضا جیهانی، پژوهشگر ارشد اقتصادی درباره افزایش سود بانکی به خبرنگار ایبِنا گفت: در بحث افزایش سود بانکی ابتدا باید هدف مشخص شود و ابعاد تاثیر این کار در سراسراقتصاد کشور مورد بررسی قرار گیرد. لازم است تا با توجه به شرایط اجتماعی (بحث جمعیتی و اقتصادی) یک خط قرمز تعریف شود که آن هم تولید و اشتغال است. به این معنا؛ میزان تاثیرگذاری بر این شاخص‌ها در نتیجه افزایش نرخ بهره با توجه به اینکه در بازار‌های مالی هم تاثیرگذار خواهد بود، مورد بررسی قرار گیرد.


وی در ادامه اظهار داشت: علاوه بر مسئله اشاره شده، افزایش نرخ بهره بانکی را نیز باید در کشور‌های مختلف مورد بررسی قرار داد. تورم در کشور‌های تک رقمی نسبت به کشور‌های که تورم یا سود بانکی دورقمی دارند، تفاوت دارد، قاعدتا تاثیر نرخ بهره بانکی هم متفاوت خواهد بود.


این پژوهشگر ارشد اقتصادی در این خصوص تصریح کرد: هفته گذشته مجوز انتشار اوراق ۲۳ درصدی از سوی بانک مرکزی صادر شد، آیا بر نرخ بازار طلا و ارز اثر معناداری گذاشت؟ مجموع این موضوعات نشان می‌دهد، افزایش نرخ بانکی ممکن است در فضای اقتصاد، رفتاری داشته باشد که منجر به ایجاد خلل‌هایی در فضای کسب و کار شود.


جیهانی در ادامه چنین توضیح داد: برای کاهش نرخ تورم در کنار بررسی مسائلی مانند افزایش نرخ سود بانکی باید به دلایل جهش‌های ارزی و ماجرای چسبی پول پرداخت و ریشه یابی آن را در دستور کار قرار داد.


وی درباره دور شدن مردم از فضای خرید‌های هیجانی در نتیجه سپردن پول خود به بانک‌ها ابراز کرد: بهترین کار این است که دولت باید برای تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه سماجت به خرج دهد تا زودتر اجرایی شود. این فضای خرید احساسی که نگران کننده است با استفاده از چارچوب‌های قانونی مدیریت می‌شود.

ارسال‌ نظر
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
۰
همون طوری که قرار بود مالیات بر خانه های خالی قیمت خونه رو پایین بیاره
فعلا که ۱۰۰ درصد افزایش داشته
ناشناس
United States of America
۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
۰
اکثر سرمایه داران صاحبان قدرت هستند چنین قانونی تصویب نمی شود اگرهم بشود همچون مالیات بر خانه های خالی است
فیلم و پخش زنده
بیشتر