08 دی 1401 - 21:56

اظهارات مهم رئیس کل جدید بانک مرکزی/ بازار ارز چگونه مدیریت می‌شود؟

اظهارات مهم رئیس کل جدید بانک مرکزی  بازار ارز چگونه مدیریت می‌شود؟
فرزین: تمام نیاز ارزی را در بازار نیما و مبادله ارزی تامین و بازار آزاد را به شکل مستمر کوچک کرده و نیاز به آن را کاهش می‌دهیم.
کد خبر : ۱۴۴۸۱۰

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمد رضا فرزین؛ رئیس کل جدید بانک مرکزی در گفتگوی خبری اخبار ساعت ۲۱ امشب درباره رویکرد بانک مرکزی در حوزه ارزی، اظهار کرد: مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم و نرخ ارز است و هر بانک مرکزی وظیفه کنترل این دو متغیر مهم اقتصادی را بر عهده دارد. کلیه ارکان حاکمیتی در انجام این کار نقش مهمی دارند و قاعدتا این کار باید مبتنی بر یک برنامه مشخص اقتصادی و با همکاری کلیه مسئولان اقتصادی دولت انجام شود.

 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست ارزی جدید را در عبارت سیاست ارزی تثبیتی می‌توان خلاصه کرد، افزود: نرخ ارز را تثبیت و حتما این دغدغه فعالان اقتصادی کشور را برطرف خواهیم کرد. برنامه سیاست اقتصادی جدید متمرکز بر این موضوع خواهد بود. دغدغه رئیس جمهور نیز معیشت مردم است که با کنترل نرخ تورم و ارز آن را تامین خواهیم کرد. 

 

فرزین در ادامه در رابطه با جلب اعتماد مردم به سیاست‌های اقتصادی، گفت: نارسایی‌هایی در سیاست‌ها وجود داشته که باید حتما رویکرد جدیدی را اتخاذ کنیم. در حال حاضر بخش عمده از نیاز ارزی از بازار نیما تامین می‌شود. بازار نیما را حتما در نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت خواهیم کرد. تمام نیاز‌های کالای اساسی و نیاز تولید کنندگان، ماشین آلات، تجهیزات و دیگر موارد را با این نرخ در بازار نیما تامین خواهیم کرد. با توجه به اینکه منابع ارزی بانک مرکزی مناسب است می‌توانیم ارز نیما را در این نرخ تامین کنیم.

 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به دیگر نیاز‌های ارزی، اظهار کرد: دیگر نیاز‌های ارزی که بالای ۴۰ نیاز ارزی توسط مردم وجود دارد، در یک بازار مبادله ارز تامین خواهد شد. در بازار مبادله ارز تلاش خواهیم کرد که به بازار آزاد نرخ داده شود و در این باره نرخ بازار آزاد را فراموش نخواهیم کرد. زیرا این بازار اگر چه سهم کمی دارد، اما بازاری است که به فعالان اقتصادی علامت می‌دهد. تلاش بانک مرکزی این خواهد بود که تمام نیاز ارزی را در بازار نیما و بازار مبادله ارزی تامین کنیم و بازار ارز آزاد را به شکل مستمر کوچک کرده، نیاز به آن را کاهش دهیم و نرخ آن را به این نرخ نزدیک کرده و کاهش دهیم.

 

وی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به التهابات بازار، تاکید کرد: آنچه بسیار مهم است اعتماد مردم به سیاست‌گذار اقتصادی و بانک‌مرکزی است و با اعتماد مردم حتما تلاش خواهیم کرد تا پاسخ این اعتماد را داده و ثبات را در بازار برقرار کنیم.

 

ارسال‌ نظر
ا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۴
۰
به به چه حرف های زیبایی تا در عمل چه شود
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۵
۰
با سلام و احترام خدارو شکر اگر نرخ ارز پایین بیاید خیلی خوب است خدا کند این اتفاق بیفتد باید دست دلالان کوتاه شود باید جلوی دلالان گرفته شود مردم بانخریدن دلار و حمایت از پول ملی باید به بانک مرکزی کمک کنند به نظرم دولت باید با دلالان برخورد بسیار جدی و فوری انجام دهد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
۰
تا پول ملی ارزش از دست رفته خود را باز نیابد امنیت اقتصادی معنی ندارد
فریبا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴
۰
لطفا لطفا کنترل کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵
۰
امیدوارم جلوی دلالان را بگیرید و نرخ را تثبیت وارزش پول کشورمان را بالا ببرید .
فیلم و پخش زنده
بیشتر