14 دی 1401 - 10:21
مشاور وزیر اقتصاد مطرح کرد؛

تقاضای کاذب موجب افزایش نرخ ارز شد/ بهبود اقتصاد با حل مسائل چندجانبه

فولادگر اثرات عوامل بیرونی بر انتظارات را موجب افزایش نرخ ارز می‌داند و راهکاری برای بهبود اقتصاد مطرح می‌کند.
کد خبر : ۱۴۴۸۴۵

حمید رضا فولادگر؛ مشاور وزیر اقتصاد در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، در رابطه با اتفاقات اخیر در حوزه نرخ ارز، اظهار کرد: در مدتی که از آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد، در دوره‌ای نرخ ارز دارای ثبات بود و این موجب اطمینان فعالان بازار از جمله تولیدکنندگان، صادرکنندگان، واردکنندگان و دیگر موارد به ثبات نرخ ارز شد. اتفاقاتی که اخیرا برای نرخ ارز افتاد، بیش‌تر به فضای غیررسمی و اثرات عوامل بیرون از محیط اقتصادی مرتبط است، مانند اثرات اتفاقات سیاسی اجتماعی که انتظارات را تحت تاثیر قرار داده است.

 

وی افزود: با توجه به محاسباتی که داریم و با توجه به دارایی‌های بانک مرکزی و تراز آن و همچنین تقاضای بازار برای خرید ارز، نباید در شرایط فعلی باشیم. زیرا متوسط تقاضای ارز و ذخایر بانک مرکزی نشان می‌دهد که ثبات نسبی ماه‌های اول باید تکرار می‌شد. این نشان می‌دهد که عوامل دیگری مثل بازار غیررسمی و بالا بردن کاذب تقاضا بر آن موثر بوده است. اخبار جعلی افزایش نرخ ارز موجب افزایش صف تقاضا و افزایش نرخ ارز می‌شود.

 

فولادگر با اشاره به اینکه دولت در درجه اول باید التهابات را مدیریت کرده و و تمام قوا برای آرامش و ایجاد ثبات همکاری کنند، اظهار کرد: بانک مرکزی و مسئولین مربوطه و وزارت اقتصاد نیز باید تلاش کنند تا نیاز‌های ارزی واقعی را تامین کنند تا نیاز‌های ارزی واقعی از صف تقاضای کاذب جدا شود.

 

 

مسائل ساختاری و سیاسی همراه با مدیریت مناسب دولت باید اصلاح شود

 

مشاور وزیر اقتصاد در ادامه گفت: بخشی از مسائل اقتصادی کشور به دیدگاه مدیریتی و نوع مدیریت کشور بر می‌گردد، بخشی از آن ساختاری و بخشی اثرگذاری محیط خارجی بر اقتصاد است مثل مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و دیگر موارد؛ بنابراین در بررسی مسائل اقتصادی باید هر سه بخش را در نظر بگیریم. نسبت اثرگذاری این عوامل در مقاطع گوناگون متفاوت است. در حوزه مسائل سیاسی با مسائلی مثل تحریم و ناآرامی مواجه هستیم. در حوزه اجتماعی و فرهنگی سبک زندگی مردم، مصرف گرا بودن و یا تولید گرا بودن مردم و دیگر موارد نیز اثرگذار است. در بخش ساختاری نیز سختار بانک‌ها، نظام مالیاتی، بیمه و بازنشستگی، بودجه دولت و ناترازی عملیاتی دولت و نیروی انسانی از مواردی است که بر اقتصاد اثرگذار است.

 

وی تصریح کرد: با آغاز به کار دولت سیزدهم، دولتی تازه نفس، با انگیزه بالاتر و میانگین سنی جوان‌تر و با انرژی بیش‌تر به روی کار آمده‌اند و این خود یک عامل مثبت است. اما تغییر دولت به تنهایی کافی نیست و علی رغم تلاش‌های دولت شاهد وجود مشکلات هستیم. در واقع تنها بخشی از مسائل اقتصادی با مدیریت حل می‌شود و مسائل ساختاری و سیاسی نیز باید همزمان با مدیریت حل شود. در صورتی که حل مسائل در تمام جوانب را در پیش داشته باشیم، می‌توانیم انتظار بهبود اقتصاد در سال آینده را داشته باشیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر