12 دی 1401 - 12:26
اختصاصی ایبِنا؛

آمار جدید از نسبت چک‌های برگشتی به مبادله‌ای/ تعداد و مبلغ چک‌های وصولی افزایش یافت

اطلاعات سامانه چکاوک نشان می‌دهد از مهرماه سال گذشته تا آبان امسال، نسبت تعداد ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌ ای کمتر شده است.
کد خبر : ۱۴۴۸۸۸

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ قانون جدید چک در دولت قبل ابلاغ شد، اما روند اجرای آن با سرعت کمی همراه بود. در نهایت با شروع به کار دولت سیزدهم اجرای این قانون مهم در دستور کار قرار گرفت و با برنامه ریزی بانک مرکزی، سرعت اجرای این قانون بیشتر شد و شاهد اجرای بخش‌های مختلف آن بودیم.

 

در گذشته، بستر سواستفاده، جعل و سرقت چک های قدیمی وجود داشت و باعث ضرر و زیان به فعالان کسب و کارها شده بود. اما با اجرای قانون جدید چک، شاهد برطرف شدن این مشکلات هستیم.


یکی دیگر از اهداف اجرای این قانون، بازگشت اعتبار به چک بود. اعتباری که در سال‌های اخیر به دنبال افزایش تعداد چک‌های برگشتی، باعث شده بود فعالان کسب و کار تمایل کمتری به استفاده از چک داشته باشند. اما با تلاش‌های بانک مرکزی در اجرای قانون جدید چک و توجه به ابعاد مختلف این قانون، شاهد بازگشت اعتبار ازدست رفته به چک هستیم.

 

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز در گفتگویی با اشاره به بازگشت اعتبار به چک در بستر اجرایی شدن قانون جدید چک اظهار داشت: پیش از سال  ۹۸ به طور میانگی روزانه ۱۰ نفر در خصوص جرایم مربوط به چک  راهی زندان می‌شدند که این تعداد در حال حاضر به ۱ نفر در هر دو روز کاهش پیدا کرده است.  

 

در این باره یوسف کاووسی کارشناس پولی و بانکی نیز در گفتگو با خبرنگار ایبِنا  تاکید کرد: چک صیادی در حکم وجه نقد است، اما  چک در گذشته به علت داشتن حالت اعتبار دست به دست می شد این دست به دست شدن، حجم نقدینگی را افزایش می‌داد اما قانون چکِ صیادی عرضه و گردش پول را محدود می‌کند به عنوان مثال واگذاری چک به فرد دیگری دارای محدودیت است.

 

روند نزولی نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ای



بررسی‌های خبرنگار ایبنا از اطلاعات سامانه چکاوک نشان می‌دهد نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ای از رقم ۸.۸ درصد در مهرماه سال گذشته به ۷.۱ درصد در آبان امسال رسیده است. این در حالی است که در این بازه زمانی، تعداد چک‌های وصولی نیز از رقم ۴۹۴۱ فقره چک به ۶۴۹۴ فقره چک رسیده است که نشان از افزایش تعداد چک‌های وصولی دارد.  



از سوی دیگر بررسی آمار مبلغی چک‌های وصولی و برگشتی در بازه مذکور نشان می‌دهد در مهرماه سال گذشته نسبت مبلغ چک‌های برگشتی به مبادله‌ای ۱۳.۱ درصد بوده است. اما در ادامه با اجرای قانون جدید چک شاهد روند کاهشی این نسبت به هستیم؛ به گونه‌ای که در پایان آبان امسال این نسبت به ۹.۳ درصد رسیده است؛ بنابراین پس از اجرای قانون جدید چک، نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌شده و نسبت ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده با کاهش قابل توجهی همراه بوده که نشان از تاثیر محسوس قانون جدید چک بر معاملات دارد.

 

روند نزولی نسبت چک های برگشتی به مبادله ای/ اعتبار از دست رفته به چک برگشت

 
کاهش قابل توجه زمان رفع سوءاثر چک‌های برگشتی

 

مهران محرمیان؛ معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی روز گذشته در مراسم رونمایی از چک امن الکترونیک در بانک صادرات، اظهار داشت: در سال‌های گذشته بیش از ۱۵ درصد چک‌ها برگشت می‌خورد، اما هم اکنون این آمار به کمتر از ۷ درصد کاهش یافته است.

 

وی یادآور شد: پیش از این در سال ۱۴۰۱ سامانه محچک مربوط به مسدودسازی حساب صادرکنندگان چک‌های برگشتی عملیاتی شد که با استقبال خیلی خوبی از سوی ذینفعان چک روبرو شد و زمان رفع سوءاثر چک‌های برگشتی را بین ۹۰ تا ۹۵ درصد کاهش داد.

 

محرمیان با اشاره به اینکه در حال حرکت به سمت حذف مشکلات بین چک کاغذی و ثبت چک حرکت می‌کنیم، تصریح کرد: دسته چک‌های کاغذی همچنان معتبر است و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت، ولی امروز یک زیست بوم جدید به وجود آمده تا بازار به سمت چک‌های دیجیتال حرکت کند؛ بنابراین فعلا قرار نیست تغییر‌ی برای استفاده ازچک‌های صیادی صورت بگیرد.

 

برچسب ها: چک قانون چک
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر