13 دی 1401 - 09:55
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

آینده‌نگری، ارمغان تثبیت نرخ ارز برای تجار

یک کارشناس اقتصادی معتقد است ثبات نرخ ارز، سبب می‌شود فعالان اقتصادی برای آینده کاری خود پیش‌بینی درستی داشته باشند.
کد خبر : ۱۴۴۹۰۱

اصغر بالسینی، کارشناس اقتصادی درباره اظهار نظر اخیررئیس کل بانک مرکزی مبنی بر تثبیت نرخ ارز به خبرنگار ایبِنا گفت: بخش عمده و اصلی نیاز‌های تجار کشور چه صادرکننده و چه واردکننده از طریق ارز نیمایی تامین می‌شود؛ بنابراین ایجاد ثبات نسبی و مشخص کردن یک عدد برای ارز نیمایی، سبب می‌شود تا فعالان اقتصادی بتوانند برای آینده کاری خود پیش‌بینی درستی داشته باشند. به طور طبیعی این گروه باید بدانند، کالا‌ها با چه هزینه‌ای وارد می‌شود و با چه قیمتی به دست مشتری خواهد رسید.


این کارشناس اقتصادی در این رابطه اظهار داشت: علاوه براین مسئله باید این نکته را هم مورد اشاره قرار داد با توجه به اینکه بازار ارز غیر رسمی هم تا حدودی از بازار ارز نیمایی تاثیر می‌گیرد و برنامه رئیس کل بانک مرکزی کوچک کردن و نزدیک ساختن این دو به یکدیگر برای کاهش نرخ غیررسمی است، این کار در فرایند اصلاح بازار رسمی به کمک بانک مرکزی خواهد آمد.


بالسینی در بیان پیشنهادات خود برای اجرای بهتر ایجاد ثبات در نرخ ارز گفت: گروه‌هایی که (پتروشیمی، پالایشی، بخشی هم فولادی‌ها و ...) عرضه کننده اصلی بازار ارز نیمایی هستند، باید تعهدات خود را به موقع انجام دهند تا بانک مرکزی در حوزه عرضه ارز دچار چالش نشود.


وی درباره انطباق نقشه تجاری و ارزی توضیح داد: نقشه ارزی مبتنی بر نقشه تجاری چنانچه سبب شود تا متولیان این امر و اتاق بازرگانی برای کمک متعهد شوند تاخیر دریافت ارز روی ندهد، امیدوارکننده خواهد بود، زیرا منابع فوق دیگر ارز بانک مرکزی نیست، ارز تجار و صادرکنندگانی است که باید در اختیار وارد کننده قرار گیرد. بانک مرکزی در این بخش یک تنظیم گر به حساب می‌آید که می‌تواند با هماهنگی‌ها مشکلات ارزی را به حداقل برساند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر