ایبِنا بررسی کرد:

بورس با قدرت سبز پوش شد/ لایحه بودجه به داد بازار سرمایه رسید

شاخص کل بورس امروز دوشنبه ۱۲ دی ماه، نزدیک به دو درصد تقویت شد.
کد خبر : ۱۴۴۹۲۴

به گزارش خبرنگار ایبِنا، شاخص کل بازار بورس امروز نزدیک به ۲۹ هزار واحد رشد کرد و در کانال یک میلیون و 593 هزار واحدی ایستاد. بدین ترتیب در این روز شاخص کل بازار سرمایه ۱.۸۵ درصد تقویت شد.


شاخص هم وزن نیز ۸ هزار و ۷۶۴ واحد رشد کرد و در کانال ۴۷۳ هزار و ۱۳۶ واحدی تقویت شد.


در این بازار ۷۳۵۳۴۸ هزار معامله به ارزش ۶۶ هزار میلیارد ریال انجام شد.


در این روز به ترتیب نماد‌های فملی، فولاد، فارس، شستا و کگل بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بازار سرمایه داشتند و عامل تقویت بازار سرمایه شدند.


در مقابل نماد‌های وامید، وپخش، شفا و کرمانشا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بازار سهام برجای گذاشتند.


گروه‌های صادراتی موتور محرک بازار سهام


در معاملات روز دوشنبه، بازار سرمایه سوار بر خودرو ساز‌ها با قدرت سبز پوش شد، عرضه خودرو در بورس کالا و همچنین واگذاری زیر مجموعه‌های دو غول خودرو سازی کشور موجب شده است تا معاملات گروه خودرو در بازار سرمایه بسیار جذاب شود، به طوری که حدود یک پنجم از حجم معاملات بازار سهام به گروه خودرو اختصاص یافته است.


گروه‌های صادرات محور همچون گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی به ترتیب در رتبه دوم تا چهارم در حجم معالات را کسب کرده اند؛ بنابراین به نظر می‌رسد بازار سرمایه با تقویت گروه‌های صادرات محور به رشد خود ادامه می‌هد.


همچنین در بازار امروز شاهد ورود سرمایه‌های صندوق تثبیت به بازار سهام بودیم و یکی از عوامل ورود نقدینگی به بازار سرمایه همین موضوع بود.


رشد بازار سرمایه در حالی روی داده است که برخی از شرکت‌های بورسی با قطعی گاز مواجه شده است، اما به دلیل این که نماد‌های بورسی و همچنین شاخص کل بورس در کف قیمتی ایستاده است، موجب شده است تا خبر‌های بد در بازار سهام بی تاثیر شود.


همچنین به عقیده کارشناسان، بازار سرمایه ارزان‌ترین دارایی برای سرمایه گذاری است و اگر سرمایه گذاری با دید بلند مدت به این بازار ورود کند زیان نخواهد دید.


از دیگر خبر‌های خوب بورسی باید به لایحه بودجه اشاره کرد، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شده است ۱۵ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی برای حمایت از سهامداران خرد در برابر مخاطرات بازار سرمایه به صندوق تثبیت بازار سرمایه واگذار شود.


از سوی دیگر جهت تقویت بنیه شرکت‌های بازار، بخشی از سودی که به افزایش سرمایه این شرکت‌ها اختصاص پیدا کند با نرخ صفر معافیت مالیاتی محاسبه می‌شود.


همچنین براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ تمام کالا‌هایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس معامله می‌شود تا قبل از تبدیل به کالای فیزیکی مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود و تنها این مالیات یک بار و در زمان تبدیل به کالا اخذ می‌گردد.

 

 

بازار سهام با قدرت سبز پوش شد/ لایحه بودجه به داد بازار سرمایه رسید

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
برچسب ها: بورس بازار سهام
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها