13 دی 1401 - 11:53
بانک مرکزی هشدار داد؛

بانک‌ها به نرخ سود مصوب پایبند باشند/ اعمال ۶ اقدام تنبیهی برای بانک‌های متخلف

بانک مرکزی با تاکید بر لزوم پایبندی بانک‌ها در نرخ مصوب سپرده‌ها از اقدمات تنبیهی برای بانک‌ها و موسسات اعتباری متخلف خبر داد.
کد خبر : ۱۴۴۹۷۹

به گزارش ایبِنا، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای اعلام کرد: به رغم تأکیدات این بانک مبنی بر لزوم رعایت نرخ‌سود‌های بانکی، حسب بازرسی‌های انجام شده و همچنین گزارش‌های واصله، برخی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، همچنان با توسل به روش‌ها و شیوه‌های مختلف، از نرخ‌های سود مصوب این بانک تخطی می‌کنند.

لازم به ذکر است که ادامه روند نقض ضوابط ابلاغی در خصوص نرخ­های سود یادشده بدون توجه به پیامد‌های آن، ضمن افزایش بهای تمام شده پول در شبکه بانکی کشور، موجبات تضییع حقوق سایر ذینفعان و همچنین تهدید ثبات، سلامت و استحکام مالی بانک­ها و مؤسسات اعتباری را فراهم می­آورد. از این ­رو ضمن ابلاغ اخطار و تذکر به بانک­ها و مؤسسات اعتباری ناقض نرخ­های سود موصوف و برخورد با آن‌ها از طریق هیأت انتظامی بانک‌ها، اقدامات زیر نیز در خصوص بانک‌ها و مؤسسات اعتباری متخلف در دستور کار این بانک قرار می‌گیرد:

- تعطیلی یا غیر فعال نمودن شناسه اختصاصی شعب متخلف؛

 

- مدنظر قرار دادن تخلفات مذکور به عنوان تخلفات حایز اهمیت در تصمیم‌گیری برای صدور تأییدیه صلاحیت مدیران بانک‌ها و مؤسسات اعتباری؛

 

- بازنگری در حدود رشد مجاز مقرر در ضوابط ناظر بر کنترل مقداری ترازنامه؛

 

- بازنگری در تعداد شعبه و باجه؛

 

مدنظر قرار دادن تخلفات موصوف در بررسی‌های مربوط به صدور مجوز‌های موردنیاز بانک‌و مؤسسه اعتباری از جمله مجوز‌های برگزاری مجامع، افزایش سرمایه، ارایه خدمات ارزی و دیگر موارد

همچنین لازم است بانک و مؤسسه اعتباری، رؤسای شعبی که در رعایت ضوابط نرخ‌های سود مرتکب تخلف شده‌اند را از سمت خود عزل کنند.

در پایان این بخشنامه آمده است، مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳‏‏‏/۹۶ مورخ ۱۶‏‏‏/۵‏‏‏/ ۱۳۹۶ به تمامی واحد‌های ذی‌ربط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به‌عمل آید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر