بورس دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه می‌کند

عرضه خودرو در بورس نه تنها سبب زیان تولیدکنندگان و خریداران نشده، بلکه این دو گروه سود قابل توجهی را نیز کسب کرده اند.
کد خبر : ۱۴۴۹۹۰

به گزارش ایبِنا، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به مطلب پایگاه خبری تحلیل بازار در مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۱ با تیتر «پیش بینی پذیر کردن اقتصاد ایران یک ضرورت است» و نقل قول انتقادی یک نماینده مجلس شورای اسلامی درباره عرضه خودرو در بورس تاکید کرد: قیمت خودرو باید بر اساس قیمت کارخانه و هزینه تمام شده تعیین شود که در این میان فاصله و شکاف بین قیمت کارخانه و بازار آزاد به ایجاد یک فضای رانتی و انحصاری منجر شده که به یکباره قیمت خودرو را با رشد چند برابری مواجه می‌کند. این در حالی بود که این سود نجومی به جیب دلالان این بخش رفته و مردم توان خرید خودرو معمولی با قیمت عادلانه را از دست دادند.

دولت همواره برای حل بحران و مشکلات بازار خودرو تمهیدات مختلفی را تعریف کرده تا این بخش بتواند به یک آرامش نسبی دست یابد. اکنون با بررسی‌های کارشناسی تمهیداتی برای عرضه خودرو در بورس در نظر گرفته شده تا خریداران بتوانند خودرو مورد نظر خود را که طی ماه‌های گذشته به دلیل انواع فشار‌ها و جنگ اقتصادی که از بیرون از مرز‌ها به کشور تحمیل شده و قیمت خودرو را که علتی غیر از بازی‌های سیاسی و سفته بازی دلالان در بازار ارز ندارد، در بورس خریداری کنند.

عرضه خودرو در بورس که به گفته کارشناسان اقتصادی یکی از شفاف‌ترین بخش‌های بازار سرمایه محسوب می‌شود، می‌تواند سبب کوتاه شدن دست دلالان از این بخش شود. دولت سیزدهم از زمان آغاز به کار خود، خاموش کردن موتور‌های تورم‌زا و کاهش شتاب رشد نقدینگی، مدیریت خلق پول، کاهش کسری بودجه، عدم استفاده از تنخواه، کاهش هزینه‌های دولت را در دستور کار خود قرار داد و این اقدامات آثار مثبت خود را در بخش‌های اقتصادی نشان داد.

تجربه همواره ثابت کرده که بورس همانطور که گفته شد، شفاف‌ترین بخش بازار سرمایه است و عرضه کالا‌ها در بورس می‌تواند هر نوع خرید و فروش را نیز به دلیل رقابتی شدن عرضه، شفاف کند.

از این جهت، بهترین راه برای عادلانه کردن قیمت خودرو، ورود آن به بورس است. چرا که این روش سبب رقابتی شدن قیمت خودرو و در نهایت واقعی شدن قیمت آن می‌شود. قطعا، عرضه خودرو در بورس نه تنها سبب زیان تولید کنندگان و خریداران نشده، بلکه این دو گروه سود قابل توجهی را نیز کسب و دست دلالان که سال‌ها در لایه‌های پنهان این صنعت قیمت خودرو را در انحصار خود داشته اند را هم کوتاه می‌کند؛ بنابراین دلیل گرانی خودرو را نباید در رویکرد‌های دولت، سیاست‌های مهار تورم، شاخص‌های اقتصادی و شفاف سازی قیمت و عرضه جستجو کرد چراکه تحلیل نادرست، نتیجه‌گیری نادرست را به دنبال دارد و راه‌های درست و منطقی برای عرضه خودرو و ساماندهی به این عرصه را نیز مسدود می‌کند. اکنون بورس پذیرای خودرو و خریدارانی است که به دلیل گرانی‌های غیر منطقی توان خرید خود را از دست داده‌اند.

برچسب ها: خودرو بورس کالا
ارسال‌ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
۰
سلام واسه اونایی که پول دارند خوبه نه اونایی که پول خرید پراید مدل پایین هم ندارند . واسه ما چه تو بورس باشه و یا نباشه فرقی نداره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۶
۰
دست دلال کوتاه و خود خودروساز رو دلال کرده
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
۰
بورس برای سرمایه داران است قشرمتوسط جامعه که اکثریت را شامل می شوندتوان خرید از بورس را ندارند.
فیلم و پخش زنده
بیشتر