نظم جدید انرژی جهانی در دستان چین با ظهور پترویوان

کردیت سوئیس گفت همکاری پکن با کشور‌های خلیج‌فارس، از ظهور پترویوان حکایت دارد.
کد خبر : ۱۴۵۰۳۸

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا روز چهارشنبه روزنامه فایننشال تایمز به نقل از زولتان پوزسار، تحلیل گر کردیت سوئیس گزارش داد که نظم انرژی جهانی در حال تغییر شکل است در حالی که تعمیق روابط انرژی بین چین و خاورمیانه نشان دهنده افزایش پترویوان است که می تواند دلار نفتی را به چالش بکشد.

 

به گفته پوزسار، چین خرید نفت خام و گاز طبیعی مایع (LNG) از ایران، ونزوئلا، روسیه و برخی کشورهای آفریقایی را با استفاده از پول ملی خود افزایش داده است. او در یادداشتی خطاب به مشتریان گفت، با این حال، دیدار رئیس جمهور شی جین پینگ با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) در ماه دسامبر، تولد پترویوان را رقم زد.

 

در این اجلاس، رهبر چین تأیید کرد که پکن آماده خرید انرژی به یوان به جای دلار آمریکا با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است. پوزسار گفت: چین مایل است که قوانین بازار جهانی انرژی را بازنویسی کند و افزود که این اقدام برای کاهش سهم دلار در تجارت نفت و گاز با حمایت اعضای ائتلاف بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) صورت می‌گیرد.

 

به گفته این تحلیلگر کردیت سوئیس، در پی تحریم‌های گسترده‌ای که کشورهای غربی علیه روسیه، یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ انرژی در جهان، در واکنش به عملیات نظامی در اوکراین اعمال کردند، اقدامات در جهت کاهش ارزش دلار در تجارت انرژی تشدید شده است. پوزسار افزود: کاربرد ذخایر ارزی دلار در جنگ تحریم‌ها نظامی شد و کاربرد این ارز برای صادرکنندگان و واردکنندگان عمده نفت، گاز و سایر کالاها ناامن شد.

 

ممکن است همکاری بین چین و شورای همکاری خلیج فارس به طور بالقوه شامل اکتشاف و تولید مشترک در مکان‌هایی مانند دریای جنوبی چین و همچنین سرمایه گذاری در پالایشگاه ها، مواد شیمیایی و پلاستیک باشد. پوزسار گفت که اجرای همه این پروژه ها با یوان، تغییری عظیم در تجارت جهانی انرژی را رقم خواهد زد. وی افزود که حتی اگر یوان جایگزین دلار به عنوان ارز ذخیره نشود، تجارت با پترویوان پیامدهای اقتصادی و مالی قابل توجهی برای سیاست گذاران و سرمایه گذاران خواهد داشت.

 

{دلار نفتی یا پترودلار، میزان حجم معاملات نفتی بر پایه دلار، یا دلارهای نفتی است. در حقیقت واژه پترودلار یا دلارهای نفتی، به معامله هرگونه منابع طبیعی مانند نفت خام، که با ارز دلار انجام گرفته باشد، گفته می‌شود.}

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها