15 دی 1401 - 19:07
عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با ایبِنا عنوان کرد؛

دیپلماسی اقتصادی ابزاری برای ثبات در بازار ارز 

دیپلماسی اقتصادی ابزاری برای ثبات در بازار ارز 
سفر رئیس کل بانک مرکزی در صورت داشتن دستاورد واقعی می‌تواند به کم شدن فاصله ارز نیما و بازار آزاد کمک کند.
کد خبر : ۱۴۵۰۷۴

علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، بیان کرد: با توجه به اتخاذ سیاست تثبیت نرخ ارز برای کالا‌های اساسی، کشور نیازمند به منابع و گردش مالی صحیح است، بنابراین برای تامین منابع ارزی به منظور سیاست تثبیت نرخ نیمایی و کنترل بازار ارز، باید نگاهی به تعامل با دنیا و منابع بلوکه شده داشته باشیم.


وی با بیان اینکه کشور‌های قطر و عمان همیشه در حل مسائل فرامنطقه‌ای کشور ما نقش داشتند، گفت: رئیس کل بانک مرکزی سابقه بانکی دارد، بنابراین احتمالا از سفر به قطر دست پر باز می‌گردد، همچنین با توجه به رویکرد تثبیت نرخ نیمایی که نیاز به منابع دارد این سفر می‌تواند برای کشور همراه با دستآورد باشد. 

 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که سفر رئیس کل بانک مرکزی چه اثری بر بازار ارز دارد؟ تاکید کرد: سفر رئیس کل بانک مرکزی در صورت داشتن دستاورد واقعی می‌تواند به کم شدن فاصله ارز نیما و بازار آزاد کمک کند. همچنین این سفر اگر منجر به توافقات منطقه‌ای و تسهیل برگشت ارز شود، اثر مثبتی دارد، چون ارز صادرکنندگان با هزینه کمتری بر‌می‌گردد.

 

وی افزود: ایران در تبادلات با دنیا در شرایط ضعیفی قرار دارد، بنابراین هر اقدامی توسط رئیس کل بانک مرکزی در کشور قطر مثبت قلمداد می‌شود، همچنین عالی‌ترین مقام بانک مرکزی در ابتدای کارخود توجه ویزه به فضای بین‌الملل دارد، که این امری درست و قابل احترام است.

 

شریعتی در رابطه با وضعیت بازار ارز تاکید کرد: تصمیم دولت بر تثبیت نرخ نیمایی است به همین منظور سیاست بانک مرکزی، گرفتن التهاب بازار ارز و کنترل ناترازی بانک‌ها است، بنابراین تمامی این عوامل در کنار دستاورد‌های این سفر می‌تواند روی بازار ارز اثرگذار باشد، البته نباید به بازار خبری داد که امکان عمل آن وجود ندارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها