زیان بی‌سابقه میلیارد‌رها در ۱۰۰ سال اخیر

برآورد‌ها از زیان ۱.۴ تریلیون دلاری ثروتمندان جهان در سال ۲۰۲۲ در نتیجه نرخ تورم بالا در جهان حکایت دارد.
کد خبر : ۱۴۵۰۷۹

به گزارش ایبِنا؛ به نقل از العربی الجدید، مدیران و صاحبان ثروت در بازار‌های مالی جهانی در سال ۲۰۲۲ با بدترین دوره سرمایه‌گذاری در یکصد سال اخیر مواجه شدند که دلیل آن زیان هنگفتی است که بازار‌های سهام و اوراق قرضه در نتیجه نرخ تورم بالا و فروش زیاد دارایی‌ها متحمل شده‌اند که تأثیر زیادی بر بازده بانک‌های خصوصی و شرکت‌های مدیریت ثروت داشته است.

 

باوجود برخی انتظارات خوش‌بینانه برای سال ۲۰۲۳، کارشناسان مالی و مدیران پولی انتظار ندارند که سال جاری بهتر از سال گذشته باشد، مگر اینکه دولت‌ها افزایش نرخ بهره ارز‌های خود را متوقف کنند، ارزش دلار کاهش یابد، بازار‌های نوظهور آرام شوند و چین پس از کنترل همه گیری کرونا به فعالیت عادی خود بازگردد.

 

بر اساس گزارش نشریه آمریکایی "Market Watch"، خانواده‌های آمریکایی در فاصله ژانویه تا سپتامبر سال گذشته حدود ۱۳.۵ تریلیون دلار از ارزش واقعی ثروت خود را از دست دادند و ثروتمندان حدود ۱.۴ تریلیون دلار از دست دادند. این بزرگترین کاهش در میزان ثروت آمریکا از سال ۱۹۵۹ است.

 

بر اساس داده‌های «وال استریت»، ارزش دارایی‌ها در بازار مالی ایالات متحده (وال استریت) حدود شش تریلیون دلار کاهش یافت و بدهی‌ها به حدود ۹۰۰ میلیارد دلار افزایش یافت.

 

در اروپا که از آشفتگی جنگ روسیه در اوکراین، بحران انرژی، فرار سرمایه‌گذاران از بازار‌های آن و کاهش نرخ یورو رنج می‌برد، سهام‌های اروپایی بدترین سال خود را از سال ۲۰۱۸ تجربه کردند، زیرا شاخص Stoxx ۶۰۰، شاخص اصلی بازار‌های مالی اروپا، ۱۲.۷۶ درصد کاهش یافت، زیرا سرمایه‌گذاران بزرگ به امید دستیابی به بازده دلاری از بازار‌های اروپایی به بازار آمریکا فرار کردند.

 

کارشناسان امور مالی و مدیریت ثروت بر این باورند، تورم به ویژه در اروپا که به ۱۰ درصد و در آمریکا به ۹ درصد رسیده است، بزرگترین چالش پیش روی مدیران ثروت در سال گذشته بوده و معضلی واقعی در برابر حفظ ارزش واقعی ثروت از فرسایش است.تورم بالا معمولاً منجر به کاهش ارزش واقعی ثروت می‌شود، به ویژه زمانی که درصد آن از بازده سرمایه گذاری بسیار بیشتر باشد، همانطور که سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) اتفاق افتاد.

 

علاوه بر این، مدیران ثروت نیز ارزش سرمایه گذاری‌های خود را در بازار‌های نوظهور به دلیل وخامت قابل توجه ارزش ارز‌ها و سیاست فدرال رزرو برای تشدید سیاست‌های پولی که باعث سقوط بسیاری از ارز‌ها شد، از دست دادند.

 

در همین راستا، رنو دی پلانتا، رئیس بانک سرمایه گذاری پیکتت سوئیس که متخصص در مدیریت ثروت خصوصی و نظارت بر حدود ۶۳۵ میلیارد دلار است، گفت: سال ۲۰۲۲ خطرناک‌ترین سال برای ثروت‌ها طی قریب به یکصد سال اخیر بوده است.

 

دی پلانتا با ذکر مثالی از تقسیم پرتفوی به طور مساوی بین اوراق قرضه و سهام افزود: با نگاهی ساده، بسیاری از سرمایه‌گذاران خصوصی می‌توانستند بیش از یک چهارم ثروت واقعی خود را که با تورم تعدیل شده است، از دست بدهند.

 

مدیران در مدیریت دارایی معمولا در دو جهت یعنی اوراق قرضه و سهام حرکت می‌کنند. در سال گذشته، زیان‌ها در بازار‌های اصلی سهام و اوراق قرضه اروپا و آمریکا قابل توجه بود که مدیران سرمایه‌گذاری را از تعادل در تنوع بخشیدن به سرمایه‌گذاری و حرکت بین اوراق قرضه و سهام محروم کرد.

 

به نوبه خود، استفان مونیز مدیر ارشد سرمایه گذاری در بانک خصوصی سوئیس Lombard Audier که حدود ۳۰۰ میلیارد دلار را مدیریت می‌کند، گفت که سال ۲۰۲۲ یکی از بدترین سه سال از سال ۱۹۲۶ بود که در آن سهام و اوراق قرضه بازده منفی قابل توجهی کسب کردند.

 

بر اساس داده‌های «فایننشال تایمز» بریتانیا، شاخص جهانی "MSCI" که بازار‌های سهام جهانی را دنبال می‌کند، ۱۴ درصد کاهش یافت، در حالی که شاخص درآمد ثابت جهانی، یعنی اوراق قرضه با نرخ مشابهی کاهش یافت.

 

به نوبه خود، شرکت حساب‌های ریسک مالی لندن، Ast Risk Consultant، می‌گوید که مالکان ثروتمند حدود ۲۰ درصد از ثروت واقعی خود را در سال گذشته ۲۰۲۲ از دست دادند. این شرکت گفت که سال گذشته شاهد کاهش در انواع ابزار‌های سرمایه گذاری بوده است.

اما شرکت ریسک بریتانیایی نشان می‌دهد که برخی از مدیران سرمایه‌گذاری خطرات بازار‌ها را درک کرده و ثروت خود را در سهام طلا و انرژی پنهان کرده‌اند.

 

با توجه به چالش‌های سال ۲۰۲۳، تاکنون هیچ شاخص مثبتی برای سرمایه‌گذاران در سال جاری وجود ندارد و انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران و مدیران سبد سرمایه‌گذاری با فضای متلاطم سرمایه‌گذاری مواجه شوند و شرکت‌های مدیریت ثروت خصوصی ممکن است در سرمایه‌گذاران جدید با مشکل مواجه شوند آن هم پس از زیان‌هایی که صاحبان صندوق‌ها در سال گذشته متحمل شدند.

 

تحلیل نشریه فوربس نیز انتظار دارد که شرکت‌های مدیریت ثروت که دارای مشاوران مالی ماهر، با تجربه و آموزش دیده هستند، بتوانند بسیاری از سرمایه گذاران جوان را که در سال گذشته متحمل ضرر‌های سنگین شده‌اند، جذب کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر