رویترز؛

سایه کسری حساب جاری ۴۸ میلیارد دلاری روی سر ترکیه

در سال ۲۰۲۲ افزایش قیمت نفت و گاز در بازار جهانی باعث شد تا ترکیه نتواند طرح خود برای کاهش کسری حساب جاری را اجرایی کند.
کد خبر : ۱۴۵۱۳۶

به گزارش ایبِنا، نتایج یک نظرسنجی از کارشناسان اقتصادی حاکی از آن است که فقط در ماه نوامبر ترکیه با کسری حساب جاری ۴.۱ میلیارد دلاری مواجه بوده است.

برای کل سال ۲۰۲۲ هم کسری حساب جاری ترکیه ۴۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود؛ چراکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث شده تا آنکارا نتواند برنامه خود برای کسری حساب جاری را اجرا کند. فقط در ماه نوامبر کسری تراز تجاری ترکیه نسبت به نوامبر سال گذشته ۶۱ درصد افزایش یافت و به ۸.۸ میلیارد دلار رسید. دلیل این افزایش هم افزایش واردات طلا و بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی وارداتی بوده است.

در نظرسنجی رویترز با حضور ۱۱ نفر از کارشناسان اقتصادی متوسط ۴.۱ میلیارد دلار کسری حساب جاری را برای ترکیه پیش‌بینی کرده‌اند.

کاهش صادرات ترکیه در کنار انتظارات برای تداوم بالا بودن قیمت حامل‌های انرژی باعث شده تا کارشناسان پیش‌بینی خود نسبت به کسری تراز تجاری این کشور را بالا ببرند.

بر اساس پیش‌بینی‌های رسمی دولت ترکیه که در ماه سپتامبر منتشر شد، این کشور رقم کسری حساب جاری سال ۲۰۲۲ را ۴۷.۳ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده که بالاترین میزان در ۹ سال گذشته برآورد می‌شود. کسری حساب جاری ترکیه در سال ۲۰۲۱ کمی بیش‌تر از ۷ میلیارد دلار بود.

بر اساس طرح جدید دولت ترکیه مقامات این کشور باید کسری حساب جاری را مثبت کنند که بانک مرکزی ترکیه می‌گوید این اقدام به تثبیت بیش‌تر قیمت‌ها منجر خواهد شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها