پیش‌بینی مهم از بازار جهانی طلا

قیمت طلا بر اساس داده‌های ترکیبی ایالات‌متحده به بالاترین حد در ۶ ماه گذشته بازگشت.
کد خبر : ۱۴۵۱۴۳

به گزارش ایبِنا، آخرین داده‌های کلان از ایالات‌متحده پس از اینکه اقتصاد و اشتغال ایالات‌متحده نشانه‌هایی از سرد شدن را نشان دادند، طلا را به بالاترین سطح ۶ ماهه رساند. بازار طلا در زمانی از روز جمعه تنها ۲۵ دلار از سطح اصلی ۱۹۰۰ دلار در هر اونس فاصله داشت، در حالی که قیمت طلای Comex فوریه ۱۸۷۳ دلار و ۴۰ سنت بود که ۲.۴ درصد در هفته افزایش داشت.

بزرگ‌ترین رویداد کلان هفته نشان داد که رشد شغلی در ایالات‌متحده در ماه گذشته کاهش یافت. یکی از محرک‌های مثبت طلا در این گزارش، کاهش فشار دستمزد‌ها بود که نشانه‌ای از کاهش تورم است. میانگین درآمد ساعتی سالانه در ماه گذشته ۴.۶ درصد افزایش یافت و این پایین‌تر از انتظارات پنج درصدی بازار و به دنبال افزایش ۴.۸ درصدی در نوامبر بود. گزارش نشان داد که اقتصاد به آرامی در حال تعدیل و تورم در حال کاهش و بازار کار همچنان قوی است. همچنین، بخش خدمات ایالات‌متحده برای اولین‌بار در ماه دسامبر با ۴۹.۶ درصد کاهش یافت. کاهش ۶.۹ درصدی باعث نزولی شد، زیرا اجماع بازار به دنبال رسیدن این شاخص به ۵۵ درصد بود.

اندرو گرانتام، اقتصاددان ارشد بازار سرمایه CIBC اظهار کرد: بررسی اخیر نشان می‌دهد که رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم سال گذشته بسیار بهتر از حد انتظار بود. کاهش شدید فعالیت‌های تجاری و سفارش‌هایی که در صورت تداوم، نگرانی‌هایی را در مورد چشم‌انداز تقاضا ایجاد می‌کند. عملکرد طلا در هفته آینده برای تعیین اینکه آیا این فلز گرانبها می‌تواند رشد خود را حفظ کند، حیاتی خواهد بود.

طلا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ نشانه‌هایی از الگوی صعودی را با توجه به انتظارات برای چرخش فدرال رزرو نشان داد. مارک چندلر، مدیر عامل بانک جهانی فارکس به کیتکو نیوز گفت: هدف بعدی که طلا باید از آن عبور کند، حدود ۱۸۹۶ دلار و ۵۰ سنت است که معادل ۶۱.۸ درصد کاهش زیان از اوج مارس گذشته نزدیک به ۲۰۷۰ دلار است.

تورم یکی از گزارش‌های کلیدی است که طلا در هفته آینده به آن توجه زیادی خواهد کرد، به ویژه پس از آن که صورتجلسه فدرال رزرو از نشست دسامبر نشان داد که مقامات بانک مرکزی ایالات‌متحده احساس می‌کنند که باید کار‌های بیشتری برای مقابله با فشار‌های قیمتی انجام شود. گفته می‌شود، تا زمانی که فلز زرد در بالای منطقه ۱۸۲۵ تا ۱۸۳۰ دلار باقی بماند، روند صعودی مطلوب به نظر می‌رسد.

هر گونه بهبود پایدار قیمت‌ها در بازار طلا، بیش از هر چیز، نیازمند تغییر در احساسات سرمایه گذاران ETF است که همچنان محتاط هستند. به نظر می‌رسد آن‌ها منتظر پایان چرخه افزایش نرخ‌بهره در ایالات‌متحده هستند.

بر اساس گزارش کیتکو، جیمز نایتلی، اقتصاددان ارشد بین‌المللی ING گفت: مقامات فدرال رزرو همچنان نگران هستند که سیاست باید محدودتر باشد و برای مدت‌طولانی محدودکننده بماند تا اطمینان حاصل شود که تقاضا با ظرفیت عرضه اقتصاد و فشار‌های قیمت کاهش می‌یابد. فراخوان‌های اجماع بازار به دنبال کاهش نرخ تورم سالانه به ۶.۵ درصد در دسامبر از ۷.۱ درصد چاپ نوامبر هستند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر