17 دی 1401 - 23:23

پشت پرده کانال‌های فردایی دلار از زبان وزیر اقتصاد + فیلم

خاندوزی گفت: کانال‌های فردایی ارز در روزهای تعطیل هم فعالیت داشته و به قیمت سازی ادامه می‌دهند.
کد خبر : ۱۴۵۱۴۶

به گزارش ایبِنا؛ سید احسان خاندوزی امشب در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: برنامه ارزی دولت تثبیت به معنای میخکوب کردن نرخ ارز نیست بلکه به دنبال ثبات بخشی به بازار و مدیریت نرخ حول سامانه نیما است. وی با اعلام این مطلب اظهار داشت: بیش از ۸۰ درصدبازار ارز کشور ما در سامانه نیما و سنا تامین می‌شود.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: یعنی حواله واردات کالا‌های مختلف یا نیاز‌های اسکناس ارز است بیش از ۸۰ درصد نیاز ارزی کشور است.  

وی اضافه کرد: بخشی از نیاز ارزی در سامانه نیما و بازار متشکل تامین نمی‌شود که از مبادی غیررسمی ارز آن تامین می‌شود. یک درصد دیگری هم باقی می‌ماند که خرید و فروش‌ها در بازار‌های فردایی ارز است که مجموع این دو عدد یعنی ارز قاچاق و قمار‌هایی که به صورت کاغذی انجام می‌شود ۱۵ تا ۱۶ درصد است.

خاندوزی اظهار داشت: کمبود درهم در بازار این را تلقی می‌کرد که کشور ارز کم دارد.

وی بیان کرد: واقعیت این است که دستور کار جدید دولت و بانک مرکزی اجرای تدابیر جدیدی است با تیم جدید؛ به عبارت دیگر بنای دولت و بانک مرکزی این است که تقاضا‌های ارز را مدیریت کند.  

خاندوزی گفت: بخشی از مشکلی که به وجود آمد بود در آبان و آذر اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه‌های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالا‌هایی که با درهم باید وارد می‌شود محدودیت ایجاد شود و این القا شود که گویا کشور ارز کم دارد.

 

وی اضافه کرد: کانال‌های فردایی ارز در روزهای تعطیل هم فعالیت داشته و در ساعت‌های شب که وقت کاری نیست به قیمت سازی ادامه می‌دهند و گردانندگان آن، افرادی هستند که در ترکیه این اقدامات را انجام می‌دهند و این نوعی جنگ ترکیبی و شناختی علیه اقتصاد ایران است.

 



وزیر اقتصاد اظهار کرد: شواهدی که از اطلاعات اقتصادی اولیه به دست آوردیم نه تنها ضریب جینی در سال ۱۴۰۰ کمتر از ۱۳۹۹ شده است بلکه در سال ۱۴۰۱ این نابرابری‌ها کاهش بیشتری می‌یاید.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: ما باید بین گلایه‌های مردم از شرایط اقتصادی و هجمه‌های غیرمنصفانه تمایز قائل شویم.  

خاندوزی اضافه کرد: من هم به عنوان یک شهروند که خودم خرید می‌کنم و در بین مردم حضور دارم، شرایط  را درک میکنم و به مردم حق میدهم گلایه داشته باشند؛ قیمت‌ها یک واقعیت است، اما اطمینان می‌دهم دولت همه تلاش خود را به کار گرفته تا با اصلاح سیاست‌ها، این مسائل را مدیریت کند.

وی اظهار داشت: در همان ۶ ماه اول دولت سیزدهم تورم نقطه به نقطه ما ۲۴-۲۵ درصد کاهش یافت.  

وزیر اقتصاد افزود: تورم اعلامی بانک مرکزی ۲۹.۵ درصد کاهش یافت و این نشان می‌دهد از عدد ۱۰-۱۵ درصدی هم که من اعلام کردم اگر دولت جدید کاری نکند تورم ۱۰-۱۵ درصد پایین می‌آید، پایین آمده بود.

وی اظهار داشت: علت برخی هجمه‌ها علیه دولت این است که دولت عزمش را جزم کرده در جهت حمایت از تولید و بخش واقعی اقتصاد، مقابل ویژه خواری بایستد.

خاندوزی بیان کرد: یک جریانی است که می‌خواهد اثبات کند که شما غیر از اینکه مسایل خارجی خود را حل کنید نمی‌توانید اقتصاد ایران را اداره کنید.

وی تصریح کرد: اگر دولت برنامه‌ای نداشت تولید بنگاه‌های صنعتی ۱۰.۲ درصد افزایش و تورم تولیدکننده نصف نمی‌شد.

خاندوزی بیان کرد: واقعا دولتی که برنامه‌ای در اقتصاد نداشته باشد می‌تواند برای اولین بار قریب به ۲۰۰ هزار مجوز کسب و کار را برای مردم خودش بدون کاغذ و رفت و آمد صادر کند؟ اگر دولت برنامه نداشت، سرمایه گذاری خارجی که از ۲.۵ میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار می‌رسید.

وی تصریح کرد: اگر دولت برنامه نداشت نرخ بیکاری به ۸.۹ درصد در تابستان امسال کاهش پیدا می‌کرد و تولید بنگاه‌های بزرگ از عدد منفی در تابستان سال گذشته به مثبت ۱۰.۲ درصد در تابستان امسال می‌رسید؟ اگر دولت برنامه نداشت آیا این میزان کاهش استقراض از بانک مرکزی و کنترل خلق پول شبکه بانکی محقق می‌شد؟   وزیر اقتصاد افزود: می‌گفتند باید بترسیم از ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران، اما وقتی تورم تولیدکننده (تورم پیش رو) وقتی از ۸۳ درصد به ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند،   تاکید می‌کنم این عدد خوب نیست، اما نشان می‌دهد وضعیت رو به بهبود است.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها