در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

مالیات بر عایدی سرمایه، مانعی برای پرش قیمت در بازار‌های مالی است

کارشناس امور مالیاتی گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند مانعی برای پرش قیمت در چهار بازار مسکن، خودرو، طلا و سکه و ارز باشد.
کد خبر : ۱۴۵۱۸۰

مهدی سرمست شوشتری، کارشناس امور مالیاتی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا؛ در رابطه با مالیات بر عایدی سرمایه بیان کرد: این مالیات بر چهار بازار مسکن، خودرو، طلا و سکه و ارز اعمال می‌شود، البته برای گرفتن مالیات مهم است که نگهداری دوره دارایی چند سال باشد، اگر دارایی مورد نظر را کمتر از یک سال نگهداری کنند با نرخ بیشتری مشمول مالیات می‌شود. 

 

وی ادامه داد: در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، تورمِ سرمایه تعدیل می‌شود و مالیاتی به آن تعلق نخواهد گرفت، بلکه به آن بخشی که ناشی از تورم نیست و در اثر سوداگری است، مالیات تعلق خواهد گرفت.

 

سرمست در پاسخ به این پرسش که مزایای اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه برای اقتصاد چیست؟ تاکید کرد: به مالیاتی که بر سود ناشی از خرید و فروش دارایی ها در کوتاه مدت اعمال می‌شود مالیات بر عایدی سرمایه می‌گویند، بنابراین این طرح در کنترل سفته بازی، سوداگری و هدایت اعتبار و سرمایه به بخش های مولد اقتصاد نقش آفرینی می‌کند.

 

این کارشناس امور مالیاتی با بیان اینکه اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه برای رونق کسب و کارهای تولیدی مفید است، گفت: همچنین این طرح می تواند مانعی برای پرش های قیمتی در چهار بازار گفته شده باشد، علاوه بر این، طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بحث عدالت اجتماعی نیز نقش آفرینی می‌کند.

 

سرمست با اشاره به این امرکه اجرای CGT (capital gains tax ) از تجمیع سفته بازان در یک بازار که منجر به اختلال در اقتصاد کشور شود جلوگیری می‌کند، بیان کرد: اجرای این طرح سفته بازی در بازارهای مالی را کم می‌کند.

 

وی در پایان تاکید کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه تمامی فرصت‌های سرمایه گذاری را مشمول مالیات نکرده و معافیت هایی نیز به بازارهای مولد مانند بازار سهام و ساخت و ساز داده است به این صورت که افراد به جای خرید و فروش سوداگرانه در بازار خودرو و مسکن، تمرکز خود را روی بازار سرمایه، یا تولید ساختمان می‌گذارند. 
 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها