افزایش نرخ ارزهای آسیایی متوقف شد/ ثبات ارزش دلار در انتظار سخنرانی پاول

روند افزایش قیمت ارز‌های آسیایی متوقف شد و بازار‌ها منتظر نشانه‌هایی از سیاست پولی ایالات متحده در سخنرانی اواخر امروز جروم پاول، هستند.
کد خبر : ۱۴۵۲۵۱

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از سایت اینوستینگ، روز سه شنبه روند افزایش قیمت ارز‌های آسیایی متوقف شد در حالی که بازار‌ها منتظر نشانه‌های بیشتری از  سیاست پولی ایالات متحده در سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در اواخر امروز هستند، در حالی که احتیاط با بازگشایی چین و با وجود افزایش موارد ابتلای COVID-۱۹ در این کشور افزایش یافت.

پیش بینی می‌شود که پاول طی سخنرانی در سمپوزیوم بانکی سوئد در اواخر امروز، مسیر نرخ بهره و رشد اقتصادی ایالات متحده را روشن کند. بازار به ویژه با نشانه‌های رو به رشد کاهش تورم در ایالات متحده نظاره‌گر هر تغییری در سیاست تندروی رئیس فدرال رزرو خواهد بود. انتظار می‌رود که چشم‌انداز رویکرد ملایم‌تر فدرال‌رزرو، پس از افزایش شدید نرخ‌ها که بازار‌های منطقه را در سال ۲۰۲۲ تحت تاثیر قرار داده، تسکین زیادی برای بازار‌های آسیایی ایجاد کند.

یوان چین ۰.۱ درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود در چهار ماه گذشته رسید. پس از اینکه چین اکثر اقدامات ضد کووید را کاهش داد و مرز‌های بین‌المللی خود را پس از سه سال سیاست صفر کووید، باز کرد، این ارز در جلسات اخیر به شدت افزایش یافت. در حالی که انتظار می‌رود این اقدام در نهایت موجب جهش اقتصادی شود، بازار‌ها به چشم‌انداز کوتاه‌مدت این کشور محتاط هستند، با وجود اینکه کاهش اقدامات هم منجر به بدترین شیوع کووید-۱۹ در چین شد.

سایر ارز‌ها نیز پس از رشد‌های اخیر کند شدند. وون کره جنوبی با رقم ثابتی معامله شد، در حالی که دلار استرالیا و دلار سنگاپور هر کدام ۰.۱ درصد کاهش یافتند. ین ژاپن ثابت بود، حتی با وجود اینکه داده‌ها نشان می‌داد که تورم در توکیو در ماه دسامبر بیش از حد انتظار رشد کرده، که احتمالاً از روند مشابهی در تورم کل کشور خبر می‌دهد.

ین تا پایان سال ۲۰۲۲ روند رو به رشد داشت که تورم بیش از حد، بانک ژاپن را به سمت معکوس کردن یک دهه سیاست پولی فوق‌العاده سوق خواهد داد. سایر ارز‌های آسیایی، تغییر چندانی نداشتند، در حالی که در آن زمان که برخی از مقام‌های فدرال رزرو یک شبه گفتند که بانک مرکزی می‌تواند نرخ بهره را بیشتر از مرز ۵ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش دهد، ارزش دلار دوباره برگشت.

شاخص دلار و معاملات دلار هر کدام حدود ۰.۲ درصد افزایش یافتند و کمی از پایین‌ترین سطح هفت ماهه خود بهبود یافتند. ارزش دلار آمریکا در ماه‌های اخیر با افزایش امید به اینکه فدرال رزرو در کوتاه‌مدت نرخ‌های بهره را با سرعت کمتری افزایش خواهد داد، سقوط کرده است.

اما این بانک مرکزی نشان داد که احتمالاً نرخ‌های بهره بالا را در مدت طولانی‌تری حفظ خواهد کرد و این امر موجب شد تا عدم اطمینان از اینکه کجا هزینه‌های استقراض ایالات متحده به اوج خواهد رسید، افزایش یابد. با توجه به اینکه روند تورم هم بالاتر از محدوده هدف بانک مرکزی است، احتمالاً مسیر نرخ‌های بهره، مسیر تورم را دنبال می‌کند.

تمرکز این هفته نیز بر داده‌های تورم مصرف کننده در ماه دسامبر است که قرار است در روز پنجشنبه ارائه شود. انتظار می‌رود این خوانش نشان دهد که فشار قیمت‌ها نسبت به ماه قبل کاهش بیشتری داشته، در حالی که فعالیت اقتصادی و بازار کار نیز با کاهش روبرو است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر