ایبِنا گزارش می‌دهد؛

وام نهضت ملی مسکن چقدر است؟ + لینک ثبت نام

سقف تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن در تهران ۴۵۰ میلیون تومان است، اما وزیر راه و شهرسازی از احتمال افزایش آن خبر داده است.
کد خبر : ۱۴۵۲۵۹

به گزارش خبرنگار ایبِنا، دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در دستور کار قرار داد که تا کنون حدود ۵.۵ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده‌اند. از این میزان تقاضای ۳.۶ میلیون نفر تایید شده و به گفته معاون اول رییس‌جمهور تاکنون برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین زمین انجام شده است.

 

مبلغ تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در کلان‌شهر‌های بیش از یک میلیون نفر ۴۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون، سایر مناطق شهری ۳۰۰ میلیون و در روستا‌ها ۲۵۰ میلیون تومان با حداکثر مدت بازپرداخت ۱۸ سال و طول دوره مشارکت ساخت ۲ تا ۳ سال است.

 

اما اخیرا مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه و شهرسازی در جلسه کمیته تخصصی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با موضوع پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی درباره ساخت سالانه یک میلیون مسکن گفت: در شهر‌های با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر، زمین ۲۵۰ متری و در روستا‌ها زمین ۵۰۰ متری داده می‌شود که این متراژ وابسته به شرایط قابل تغییر است. هم‌چنین با ارائه تسهیلات بانکی، ساخت و ساز تقویت می‌شود و افزایش خواهد یافت. انتظار می‌رود سقف وام از ۳۵۰ میلیون تومان تا ۵۰۰ میلیون اضافه و زمان بازپرداخت نیز اضافه شود تا قدرت مالی بالاتری به اشخاص برای ساخت و ساز داده شود.

 

پس از تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن در مرداد ۱۴۰۰ تعداد ۲۷ بانک و موسسه اعتباری مکلف به پرداخت تسهیلات این طرح شدند که برای هر بانک نیز سهمیه‌ای جداگانه تعیین شد. بیشترین سهمیه مربوط به بانک مسکن با ۶۳ هزار میلیارد تومان بود و دو بانک دولتی دیگر هر کدام پرداخت ۴۲ هزار میلیارد تومان را بر عهده گرفتند. اعداد و ارقام متفاوتی نیز برای دیگر بانک‌ها تعیین شد که از ۳۰ میلیارد تومان تا ۳۹ هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود.

 

ساخت مسکن نهضت ملی در چه مرحله‌ای است؟

 

تا اواسط آبان امسال ۵۰۹ هزار و ۵۶۷ واحد پروژه تعریف شده، ۱۹۴ هزار و ۹۶۳ واحد در مرحله فونداسیون و ۱۱۶ هزار و ۲۱۱ واحد نیز دارای سقف و اسکلت بوده است. ۵۴ هزار و ۷۴۶ واحد در مرحله سفت کاری، ۲۱ هزار و ۲۳۶ واحد در مرحله نازک کاری و ۱۲ هزار و ۸۱۲ واحد نیز در مراحل پایانی قرار داشتند.

 

چندی پیش نیز هادی عباسی اصل معاون وزیر راه و شهرسازی علام کرد که با احتساب واحد‌های روستایی، خودمالکی و قرارداد با دستگاه‌های دولتی حدود یک میلیون واحد در مراحل اجرا قرار دارد.

 

براساس آخرین آمارها، تا ۱۸ دی ماه ۱۴۰۱ تعداد ۷۹۸ هزار و ۶۳۶ نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن نزد بانک مسکن افتتاح حساب کرده و مجموعا ۴۵ هزار و ۱۸ میلیارد تومان از محل آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی به حساب سازندگان واریز شده است. طبق گفته مسئولان بنیاد مسکن در حال حاضر هزینه ساخت هر متر مربع از واحد‌های نهضت ملی مسکن به حدود ۸ میلیون تومان رسیده و زمان ساخت پروژه‌ها ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است.

 

متقاضیان برای ثبت نام واحد‌های طرح نهضت ملی مسکن می‌توانند به سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir مراجعه کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها