پیش بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳

بانک جهانی رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۲ را ۲.۹ درصد برآورد و پیش‌بینی کرد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ رشد ۲.۲ درصدی داشته باشد.
کد خبر : ۱۴۵۲۹۰

به گزارش ایبِنا، بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود موسوم به دورنمای اقتصاد جهانی رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۲ را ۲.۹ درصد برآورد کرده است.

این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرده است اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ نیز رشد ۲.۲ درصدی داشته باشد و در سال ۲۰۲۴ نیز رشد ۱.۹ درصدی را تجربه کند.

بر اساس این گزارش رشد اقتصادی ایران در سال میلادی گذشته برابر با متوسط رشد اقتصاد جهان در این سال بوده است. اقتصاد جهانی که در سال ۲۰۲۱ با رشد قابل توجه ۵.۹ درصدی مواجه شده بود در سال ۲۰۲۲ نتوانست به رشد بهتری از ۲.۹ درصد دست یابد.

بانک جهانی پیش‌بینی کرده است روند نزولی رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه یابد و در این سال رشد بیشتر از ۱.۷ درصد برای اقتصاد دنیا پیش‌بینی نشده است.

کشورهای توسعه یافته که تحت تاثیر آثار و تبعات جنگ اوکراین و اختلال در صادرات انرژی از سوی روسیه مواجه شده‌اند رشد اقتصادی ۲.۵ درصدی را در سال ۲۰۲۲ تجربه کرده‌اند. رشد اقتصادی این کشورها در سال ۲۰۲۲ کمتر از نصف رشد ۵.۳ درصدی آن‌ها در سال ۲۰۲۱ بوده است.

رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه نیز از ۶.۷ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۳.۴ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی کشورهای توسعه یافته در سال ۲۰۲۳ به رکود اقتصادی نزدیک می‌شوند و رشد فقط ۰.۵ درصدی در این سال خواهند داشت. این در حالی است که کشورهای در حال توسعه همچون سال ۲۰۲۲ رشد ۳.۴ درصدی در سال جاری میلادی خواهند داشت.

 


منطقه یورو امسال وارد رکود می‌شود

 

اقتصاد آمریکا که در سال ۲۰۲۱ و پس از برون‌رفت از بحران کرونا با رشد ۵.۹ درصدی مواجه شده بود در سال ۲۰۲۲ تنها ۱.۹ درصد رشد کرده است. رشد ۰.۵ درصدی برای اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی شده است.

رشد اقتصادی منطقه یورو از ۵.۳ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۳.۳ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است و بانک جهانی انتظار دارد با ورود این منطقه به رکود در سال ۲۰۲۳ رشد اقتصادی این منطقه در این سال به صفر برسد.

رشد اقتصادی چین در سال میلادی گذشته ۲.۷ درصد، روسیه منفی ۳.۵ درصد، ترکیه ۴.۷ درصد، عربستان ۸.۳ درصد و هند ۶.۱ درصد برآورد شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر