صندوق طلا چیست؟

خرید و فروش طلا همواره به عنوان یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری که بازدهی خوبی در بلند مدت و کوتاه مدت ایجاد کرده به شمار می‌رود.
کد خبر : ۱۴۵۳۲۶

به گزارش ایبِنا، سکه نیز در کنار طلا به عنوان دارایی‌ای که هزینه اجرت ساخت ندارد، بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. اما خرید و فروش طلا و سکه با ریسک‌ها و مخاطراتی همراه بوده و هست. هزینه زیاد اجرت ساخت طلا، ریسک گم شدن و یا دزدیده شدن طلا و سکه و... از جمله دلایلی است که این بازار را با ریسک همراه می‌کند. مزایای معاملات طلا و سکه و ریسک‌هایی که ذکر شد باعث شد تا صندوق‌های سرمایه گذاری طلا بوجود بیاید و در بازار سرمایه مورد داد و ستد قرار بگیرد.

صندوق‌های طلا ابزار نسبتا جدیدی هستند که این امکان را به سرمایه گذار می‌دهد بدون خرید فیزیکی سکه در این فلز گران بها سرمایه گذاری کند. ضمن اینکه با توجه به ذات صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، این سرمایه گذاری به‌صورت غیرمستقیم و از طریق یک سبدگردان حرفه‌ای انجام می‌شود تا حتی المقدور از نوسانات ناگهانی سرمایه گذاری در امان باشد. در ادامه به توضیح بیشتر این موضوع میپردازیم.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا (Gold Funds)، یکی از انواع صندوق سرمایه گذاری مشترک و قابل معامله (ETF) در بورس کالا هستند. این صندوق‌ها سرمایه مشتریان خود را به جای خرید سهام، روی وجه نقد و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه گذاری می‌کنند. صندوق‌های طلا حداقل ۷۰ درصد از دارایی خود را در خرید سکه طلا سرمایه گذاری می‌کنند و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت. به این صورت که مدیر صندوق، سکه‌های مورد نیاز را از بازار یا بانک کارگشایی می‌خرد و در یک بانک عامل سپرده گذاری می‌کند. از آنجایی که درصد عمده سرمایه گذاری این صندوق‌ها روی گواهی‌های سکه طلاست و قیمت گذاری طلا به دو پارامتر نرخ دلار و قیمت اونس جهانی وابسته است، می‌توان گفت سرمایه گذاری در این صندوق ها، یک سرمایه گذاری غیرمستقیم روی نرخ ارز و طلای جهانی است. پس سود صندوق‌های طلا به همین دو عامل بستگی دارد.


آیا بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری طلا مشابه سکه طلا است؟

در مقایسه بازدهی صندوق طلا با سکه تمام بهار آزادی متوجه سود بالاتر صندوق‌ها می‌شویم. دلیل این امر هم بهره مندی از دانش وتجربه و مدیریت ریسک و سرمایه در صندوق‌ها است.


نحوه سرمایه گذاری و بازدهی صندوق طلا

بازدهی تمام صندوق‌های پذیرفته‌شده در بورس ناشی از تغییر ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده توسط آن‌ها ایجاد می‌شود که به آن ارزش ابطال یا NAV ابطال نیز گفته می‌شود. برای صندوق پشتوانه‌ی طلا، ارزش صندوق وابسته به قیمت طلا می‌باشد. در مورد صندوق با درآمد ثابت، این عدد همواره صعودی است. درواقع صندوق در اوراق مبتنی بر فلز طلا (در حال حاضر سکه) سرمایه‌گذاری می‌نماید و با افزایش قیمت آن‌ها بازده کسب می‌نماید. در حال حاضر این صندوق در اوراق گواهی سپرده سکه، قرارداد‌های آتی و اختیار سرمایه‌گذاری می‌نماید. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد سرمایه صندوق اختصاص به سکه دارد و در مواقعی به ۹۹ درصد نیز می‌رسد. بخش باقی‌مانده معمولاً در بازار آتی سکه توسط متخصصان سرمایه‌گذاری می‌شود و تلاش می‌شود که در دوران ریزشی شدن بازار طلا بخشی از ضرر سرمایه‌گذاران پوشش داده شود. نحوه سرمایه گذاری در صندوق طلا همانند فرایند سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری دیگر است.

برچسب ها: صندوق طلا بورس
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر