بهترین روش برای خرید سکه چیست؟

«گواهی سپرده سکه طلا» نسبت به سکه فیزیکی طلا مزایای فروانی دارد، به طوری که جذابت این اوراق را افزایش داده است.
کد خبر : ۱۴۵۴۳۰

به گزارش خبرنگار ایبِنا، اولین مزیت گواهی سپرده سکه طلا «کارمزد کمتر» آن نسبت به سکه فیزیکی است. همچنین هزینه نگهداری روزانه هر قطعه سکه در خزانه بسیار اندک است، بنابراین هزینه انجام معاملات اوراق نسبت به ارزش بازار سکه (صرافی‌ها) بسیار اندک است.

کشف قیمت اوراق گواهی سپرده سکه طلا در بستر بورس کالا صورت می‌گیرد، این قیمت دقیق بوده و قابل دستکاری نیست، اما در بازار فیزیکی هر صرافی برای خود یک قیمت مشخص می‌کند، این موضوع موجب شده است تا دلالی در بازار فیزیکی طلا تقویت شود.

نگهداری فیزیکی سکه طلا مخاطرات زیادی دارد، مانند حمل و نقل و احتمال سرقت، اما این مشکلات در اوراق سکه وجود ندارد.

یکی از مخاطرات اصلی خرید و فروش سکه طلا احتمال تقلبی بودن سکه است، چراکه تعداد زیادی از سکه‌هایی که در بازار وجود دارد ضرب بانک مرکزی نیست و وزن و عیار طلای به کار رفته در آن ممکن است که کمتر باشد، اما چنین مشکلی در خصوص معاملات گواهی سپرده سکه مطرح نیست و تمام گواهی‌ها به پشتوانه سکه ضرب بانک مرکزی و طبق استاندارد‌های موجود است.

مزیت بعدی اوراق سکه «سهولت انجام معاملات در بورس کالا» است. در این روش به کمک سامانه‌های معاملات آنلاین از هر نقطه‌ای از کشور می‌توان سکه طلا را خرید و فروش کرد و نیازی به مراجعه به بازار نقدی برای خرید و یا فروش سکه نیست، در نتیجه به کمک این سامانه‌ها مشکلات مربوط به نقل و انتقال فیزیکی سکه از بین خواهد رفت.

همچنین اوراق سکه «کارکرد توثیق در شبکه بانکی» را دارد و خریدار این اوراق می‌تواند در شبکه بانکی به پشتوانه این اوراق تسهیلات دریافت کند.

با توجه به اینکه گواهی سپرده کالایی در حکم یک ورقه بهادار است و ورقه بهادار به استناد ماده ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم و بند ۲۴ ماده یک قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی جدید، هم از «مالیات بر ارزش افزوده و هم از مالیات بر عملکرد معاف است» و هیچگونه محدودیت و ممنوعیت مالیاتی ندارد، یک مزیت مهم برای ابزار مذکور محسوب می‌شود و یک فرصت سرمایه گذاری جذاب برای سرمایه گذاران و علاقه‌مندان به بازار سکه و طلا است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر