بورس گوی سبقت را از رقبا می‌رباید؟

آمار و ارقام حاکی از آن است که بنیاد شرکت‌های بورسی و همچنین کلیت بازار سهام رو به رشد است.
کد خبر : ۱۴۵۵۴۷

به گزارش خبرنگار ایبِنا، آمار‌های رسمی حاکی از آن است که تولید و فروش و بازده شرکت‌های بورسی در حال رکورد شکنی است و این موضوع می‌تواند گوی رقابت را از بازار‌های رقیب بگیرد. در آخرین مورد دفتر مطالعات اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در آذرماه ۱۴۰۱ بخش صنعت و معدن» عنوان کرده است که در آذر ماه ۱۴۰۱، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی به بالاترین سطح در سال ۱۴۰۱ رسیده است؛ در این ماه شاخص تولید و فروش نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش ۱۲.۹ و ۱۵.۷ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۲.۷ و ۳.۶ درصدی مواجه شده است.

براساس این گزارش در این ماه رشته فعالیت خودرو و قطعات رکورد جدیدی زده و شاخص تولید و فروش آن به ترتیب رشد ۴۸.۴ و ۸۶.۷ درصدی را نسبت به ماه مشابه سال قبل ثبت کرده است. همچنین، شاخص تولید رشته فعالیت دارو به بالاترین سطح در دو سال اخیر رسیده است و نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۲۵.۶ درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ۷ درصدی داشته است.

کارشناسان بازار سرمایه در باره وضعیت شاخص کل بورس نظرات متحدی دارند و عنوان می‌کنند که بازار سرمایه در شرایط بنیادی خوبی قرار دارد، به عنوان نمونه احمد اشتیاقی؛ کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، در مورد رکوردشکنی تولید و فروشی شرکت‌های بورسی بیان کرد: بازار سرمایه از لحاظ قیمتی در وضعیت ارزنده‌ای قرار دارد و اگر مسئولین کشور سیاست‌های کلان اقتصادی خود را در مجموعه‌های به هم پیوسته برنامه‌ریزی کنند، متغیر‌های اقتصادی به رشد بازار سرمایه کمک خواهند کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت شاخص کل تا پایان سال گفت: گزارش ۹ ماهه شرکت‌ها و p/e مناسب بازار حکایت از وضعیت خوب بازار دارد، بنابراین اگر همین شرایط پا برجا باشد و اتفاق خاصی رخ ندهد، شاخص می‌تواند تا پایان سال به یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد برسد.

همچنین رسول جاویدی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، عنوان کرد: گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌های بورسی بسیار خوب بوده و این انتظار وجود دارد که گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌های بورسی نیز حتی از گزارش ۶ ماهه بهتر شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: افزایش انتظارات تورمی موجب شده است که شاخص کل بازار سرمایه در مسیر مثبت به کار خود ادامه دهد، همچنین افزایش انتظارات تورمی موجب شده است تا بخشی از سرمایه‌ها جذب بازار سهام شود.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: ریزش شاخص کل بورس درسال‌های اخیر بسیار شدید بوده است و این موضوع تعدادی زیادی از نماد‌ها را بسیار ارزان کرده است، بنابراین بازار سهام جای رشد زیادی دارد.

این فعال بازار سرمایه بیان داشت: در حال حاضر ارزان‌ترین دارایی که در کشور وجود دارد بازار سرمایه است.

در ادامه پژمان خلیلی، تحلیلگر بازارسرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌های مالی بسیار عقب افتاده است و این موضوع جذابیت بازار سرمایه را بیشتر کرده است، در نتیجه شاهد کوچ نقدینگی به سمت بازار سهام هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: عقب‌ماندگی بازارسهام نسبت به بازار‌های موازی، ارزندگی بازارسرمایه را بیشتر کرده است، چرا که بسیاری از سهم‌ها در حداقل قیمتی معامله می‌شوند و این موضوع واکنش سرمایه‌گذاران را برای خرید سهام در برداشته است.

این تحلیلگر بازار‌های مالی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط بازارسهام برای رشد بسیار مناسب است.

در ادامه حسین محمودی اصل، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: در بین بازار‌های مالی، بازار سرمایه تنها بازاری است که توان افزایش قیمت دارد، چرا که در این بازار حباب وجود ندارد، اما سایر بازار‌ها دیر یا زود با رکود دست و پنجه نرم خواهند کرد.

در پایان نیز باید به لایحه بودجه ۱۴۰۲ اشاره کرد، این لایحه حاوی خبر‌های بسیار خوبی برای بازار سرمایه است که می‌تواند شرکت‌های بورسی را جذاب‌تر کند، اول این که استفاده از منابع حاصل برای افزایش سرمایه مشمول نرخ صفر مالیاتی است، دوم این که معاملات ابزار‌های مبتنی بر کالا شامل مالیات صفر درصدی است. سومین مورد ورود طرح‌های حمل و نقل به بازار سرمایه است. ضمن این که دریافت مالیات از شرکت‌های تولیدی نیز کاهش یافته است. این‌ها فقط بخشی از کمک لایحه بودجه برای تقویت بازار سرمایه است.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
۰
سرمایه هایی که باید در بورس باشد الان به شکل دلار وارز در خونه ها خانه ها وصندوق امانت بانک‌ها خوابیده واقتصاد را ویران کرده همه مستکبرین به ثروت‌های قارونی رسیده‌اند ومردم مستضعف هر روز فقیر تر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
۰
بورسی که هنوز نتوانسته شاخص کل سال ۹۹ را پس بگیرد، حرکت یک گام به جلو و چندین گام به عقب داره !!!!!
فیلم و پخش زنده
بیشتر