اقتصاددانان هشدار دادند؛

افزایش خطر رکود اقتصادی ایالات متحده

افزایش خطر رکود اقتصادی ایالات متحده
کارشناسان هشدار دادند که با وجود نشانه‌های کاهش تورم، احتمال رکود اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۲۳ بسیار زیاد است.
کد خبر : ۱۴۵۵۹۷

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی،  با استناد به آخرین نظرسنجی سه ماهه وال استریت ژورنال از اقتصاددانان گزارش داد که نرخ‌های بهره بالاتر اقتصاد آمریکا را در سال آینده، وارد رکود خواهد کرد. بر اساس این گزارش، اقتصاددانان تجاری و دانشگاهی به طور متوسط احتمال رکود اقتصادی در ۱۲ ماه آینده را ۶۱ درصد اعلام کردند. این پیش بینی از ۶۳ درصد در نظرسنجی اکتبر کمی تغییر کرده است.

گزارش وال استریت ژورنال نشان داد که فدرال رزرو در ابتدا امیدوار بود که بتواند تورم را تنها با کاهش رشد اقتصادی به جای انقباض کامل، کاهش دهد. با این حال، سه چهارم پاسخ دهندگان مورد نظر این ژورنال گفتند که امسال فدرال رزرو به چنین فرود ملایمی دست نخواهد یافت.

این هشدار با وجود چشم‌انداز خوش‌بینانه‌تری در مورد تورم منتشر می‌شود. در این گزارش آمده که با تغییر سال به سال شاخص قیمت مصرف کننده، تورم از ۹.۱ درصد در ماه ژوئن گذشته به ۶.۵ درصد در ماه دسامبر کاهش یافته است. اقتصاددانان انتظار دارند تورم تا پایان سال جاری به ۳.۱ درصد کاهش یابد و در پایان سال ۲۰۲۴ تا ۲.۴ درصد کاهش یابد.

اقتصاددانان دویچه بانک به این ژورنال گفتند: در حالی که تورم اخیر پیشرفت‌هایی را نشان داده، برخی از مقوله‌های پایدار مانند خدمات اصلی با بازار کار فشرده به لحاظ تاریخی همراه هستند، که نشان می‌دهد هنوز راه درازی برای فدرال رزرو وجود دارد.

آن‌ها توضیح دادند: فدرال رزرو برای احیای مجدد تعادل بازار کار و ثبات قیمت‌ها که از نظر ما باعث افزایش شدید بیکاری و رکود می‌شود، در مسیر انقباض خود باقی می‌ماند. به گفته یک اقتصاددان ارشد: در حالی که فعالیت خدمات، قوی است، بخش مسکن تحت فشار افزایش نرخ‌های وام مسکن در حال سقوط است و فعالیت‌های تولیدی متوقف شده و هر دو نشانه‌ای از رکود اقتصادی گسترده‌تر هستند.

این کارشناس انتظار دارد که ترکیبی از تورم مداوم، شرایط مالی سخت‌تر و رشد ضعیف‌تر جهانی، اقتصاد ایالات متحده را در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به سمت رکود خفیفی سوق می‌دهد. به طور کلی، اقتصاددانان گفتند که نمی‌توان از رکود اجتناب کرد، اما انتظار دارند که نسبتاً کم عمق و کوتاه مدت باشد.

آن‌ها به طور متوسط انتظار دارند تولید ناخالص داخلی با نرخ سالانه ۰.۱ درصد در سه ماهه اول سال جاری افزایش یابد و در سه ماهه دوم ۰.۴ درصد کاهش یابد. بر اساس این گزارش، آن‌ها برای سه ماهه سوم رشد صفر و نرخ رشد ۰.۶ درصد را برای چهارمین فصل مشاهده نمی‌کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر