معاون وزیر راه خبر داد:

بازدید هیات روسی از راه‌آهن رشت-آستارا/ مذاکرات برای امضای توافقنامه نهایی ادامه دارد

معاون وزیر راه: پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری در صورت توافق بر سر مبانی سرمایه‌گذاری، تهیه شده و به امضای دو کشور می‌رسد.
کد خبر : ۱۴۵۶۷۳

به گزارش ایبِنا از شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌و نقل کشور، «خیراله خادمی» امروز (چهارشنبه) به همراه هیاتی به ریاست دستیار ویژه رییس جمهور روسیه، اعضای کنسرسیوم شرکت‌های خصوصی و نمایندگان وزارت حمل‌و نقل این کشور از خط آهن رشت- آستارا بازدید کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اشتیاق روسیه برای همکاری در ساخت راه آهن رشت- آستارا، گفت: مذاکرات با روسیه مدتی است در حال انجام است و با توجه به پیگیری‌های این کشور در بحث سرمایه‌گذاری برای احداث این خط ریلی، بازدیدی از مسیر انجام شد.

وی خاطرنشان‌کرد: در ادامه بازدید طی جلسه‌ای موارد اصولی این همکاری مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و در صورت موافقت طرفین، تفاهم‌نامه همکاری تهیه و به امضای طرفین می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه، هزینه‌های اجرای این ابرپروژه ریلی را بسیار سنگین اعلام‌کرد و اظهار داشت: با توجه به عبور این خط آهن از زمین‌های شالیزاری، نبود مصالح و معادن مورد نیاز و هزینه بالای تملک اراضی، برای ساخت این خط ریلی اعتباری افزون بر ۸۰۰ میلیون یورو بدون احتساب هزینه تملک اراضی مورد نیاز است.

خادمی درباره وضعیت فعلی پروژه توضیح داد و گفت: اکنون زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر تکمیل شده و آماده ریل‌گذاری است. در سال جاری نیز مناقصه قطعه پایانی به طول ۱۱.۵ کیلومتر برگزار شد و عملیات اجرایی آن توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حال انجام است.

وی با تاکید بر اهمیت تکمیل راه آهن رشت- آستارا، بیان‌داشت: شرکت مادرتخصصی ساخت وتوسعه، تامین منابع مورد نیاز اجرای این خط آهن و احیای کریدور شمال- جنوب را از طریق منابع داخلی مانند تسهیلات بانکی، مشارکت بانک‌ها، تامین اعتبار از صندوق توسعه ملی و تهاتر نفت یا از طریق فاینانس خارجی را با جدیت پیگیری می‌کند.

پروژه ریلی رشت به آستارا شامل ۱۵۲ کیلومتر زیرسازی، ۱۶۲ کیلومتر روسازی، ۱۹ کیلومتر خطوط ایستگاهی، ۶۳ دستگاه پل بزرگ به طول ۴۰.۷ کیلومتر و یک دهنه تونل با ظرفیت جابه‌جایی ۹۶ میلیون تن بار و ۹۹۰ هزار نفر مسافر است.

این پروژه با هدف تکمیل کریدور شمال-جنوب برای ارتباط اروپا-آسیا امکان گسترش مبادلات تجاری بین کشور‌های قفقاز، آسیای میانه و کشور‌های اروپایی از طریق مسیر ریلی جمهوری آذربایجان تا بنادر باطومی و پوتی در دریای سیاه، ایجاد تسهیلات ترابری جهت حمل و نقل کالا‌های وارداتی و صادراتی، توسعه صنعت گردشگری در منطقه، ایجاد ارتباط ریلی برای یکی از مرکز‌های مهم گردشگری کشور و توسعه حمل و نقل ریلی مسافری برای شهر‌های متعدد در محدوده پروژه اجرا می‌شود.

زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی تا کنون در قالب طرح راه‌آهن رشت-کاسپین اجرا شده و زیرسازی ۱۱.۵ کیلومتر انتهایی نیز توسط موسسه عاشورا در دست اقدام است.

برای اجرای این طرح ریلی بزرگ ۸۰۰ میلیون یورو شامل زیرسازی ۴۸۹ میلیون یورو، روسازی ۶۸ میلیون یورو، ایستگاه‌ها ۲۲ میلیون یورو، علایم ۱۶ میلیون یورو، ارتباطات پنج میلیون یورو در کنار مهندسی ۱۵ میلیون یورو، ارزیابی ۷۶ میلیون یورو، هزینه‌های جانبی ۹۲ میلیون یورو پیش‌بینی شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها