پیمان پاک:

موافقتنامه تجارت آزادایران با اوراسیا تا نیمه سال۱۴۰۲ اجرایی می‌شود

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تا نیمه سال ۱۴۰۲ عملیاتی می‌شود.
کد خبر : ۱۴۵۶۹۷

به گزارش ایبِنا، علیرضا پیمان پاک در نشست خبری امضای موافقتنامه ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اظهار داشت: امروز مذاکرات نهایی انجام شد و لیست اقلام ممنوعه فاقد تعرفه صفر مشخص شدند که بر اساس آن ۹۰ درصد کالا‌ها در لیست سبز تجاری قرار گرفتند و ۱۰ درصد محصولات ممنوعه مشخص شدند.

وی با بیان اینکه طی یک ماه آینده این موافقتنامه به امضای دولت‌ها خواهد رسید، تصریح کرد: نهاد‌های مختلف از جمله وزارت جهاد کشاورزی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزارت صمت و وزارت امور خارجه در مذاکرات حضور داشتند که امروز متن آن نهایی شد و به امضا رسید.

پیمان پاک با بیان اینکه امیدوارم این توافقنامه در جهش تجارت اثر گذار باشد، تاکید کرد: مطالعات نشان می‌دهد موافقتنامه تجارت ترجیحی در سه سال گذشته با تجارت ترجیحی اثر مثبتی داشته است و اکنون نیز تعرفه صفر گمرکی برای ۹۰ درصد کالا‌ها می‌تواند منجر به جهش جدی در صادرات و واردات شود.

وی با بیان اینکه عمده اقتصاد کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا مکمل با ایران هستند، گفت: کالا‌های تولید داخل مورد نیاز بازار‌های کشور‌های عضو اوراسیا است و از سوی دیگر برخی نیاز‌های مواد اولیه ایران را این کشور‌ها می‌توانند تأمین کنند.

همچنین آندری اسلپنو وزیر تجارت اوراسیا با بیان اینکه پنج کشور این اتحادیه برای همکاری با ایران اهمیت بسیاری قائل هستند، گفت: ایران شریک نزدیک و مهمی برای روسیه و اعضای دیگر محسوب می‌شود، بر همین اساس موافقتنامه موقت تجارت ترجیحی موجب گسترش فعالیت‌های اقتصادی میان کشور‌ها شد.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و توقف برخی تجارت‌ها، خاطرنشان کرد: با وجود تمام مشکلات و محدودیت‌ها در تجارت اوراسیا با ایران فقط در یکسال اخیر ۲۰ درصد افزایش واردات و صادرات را تجربه کردیم و تداوم نیز خواهد داشت.

به گفته وی، این موافقتنامه به افزایش بیشتر تعاملات میان کشور‌ها کمک خواهد کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر