تلاش جهانی برای تعیین سقف نفت روسیه

وزارت خزانه داری ایالات متحده: گروه هفت حداکثر سطح قیمت نفت روسیه را در ماه مارس بررسی خواهد کرد.
کد خبر : ۱۴۵۷۴۶


به گزارش بین الملل ایبنا و به نقل از الجزیره، ولی آدیو، معاون وزیر خزانه داری ایالات متحده، روز جمعه گفت که مقامات گروه ۷ موافقت کردند تا سطح سقف اعمال شده بر قیمت صادرات نفت روسیه را در ماه مارس آینده بررسی کنند. این رویکرد دیرتر از آنچه در ابتدا برنامه ریزی شده بود انجام شد تا زمانی برای ارزیابی بازار پس از سقف قیمت بیشتر محصولات نفتی روسیه داده شود.

گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا در پنجم دسامبر گذشته توافق کردند که استفاده از بیمه دریایی، تامین مالی و سایر خدمات ارائه شده توسط غرب برای نفت روسیه را که از ۶۰ دلار در هر بشکه فراتر می‌رود، ممنوع کنند.

این تصمیم در راستای تحریم‌های غرب علیه مسکو به دلیل جنگ این کشور با اوکراین گرفته شد.

این اتحاد قصد دارد در پنجم فوریه آینده حداکثر سقف قیمتی را برای محصولات نفتی روسیه اعمال کند.


مقامات خزانه داری می‌گویند سقف قیمت نفت دو هدف دارد:

× کاهش درآمد‌های روسیه با نهادینه کردن تخفیف‌های عمیق بر روی نفت این کشور که توسط مصرف کنندگان بزرگی مانند چین و هند خریداری می‌شود.

× تضمین عرضه بازار‌های جهانی نفت.

در همین زمینه، جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا اشاره کرد که برآورد‌ها نشان می‌دهد که تصمیم برای محدود کردن قیمت نفت خام و محصولات پالایش شده از مسکو توسط گروه هفت برای محدود کردن درآمد‌های روسیه اتخاذ شده است تا سالانه ۶ میلیارد دلار برای ۱۷ کشور آفریقایی واردکننده نفت تامین می‌کند.

در واکنش به این اقدام غرب، روسیه پیشتر اعلام کرد که از اول فوریه از فروش نفت خود به کشور‌های خارجی که سقف قیمت تعیین می‌کنند، جلوگیری خواهد کرد.

در مواجهه با این تحریم ها، روسیه محموله‌های هیدروکربنی خود به اروپا را به شدت کاهش داده و برای جبران آن به آسیا روی آورده است.

این در حالی است که پاکستان قصد دارد واردات نفت و گاز روسیه را در ماه مارس آینده با شرایطی آغاز کند تا همانطور که دو کشور در بیانیه مشترک روز جمعه اعلام کردند "منفعت اقتصادی متقابل" را برای هر دو طرف تضمین کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر