علت برکناری رییس بانک مرکزی عراق چه بود؟

علت برکناری رییس بانک مرکزی عراق چه بود؟
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، مصطفی غالب مخیف، رئیس بانک مرکزی را از سمت خود برکنار کرد.
کد خبر : ۱۴۵۸۷۱

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از الجزیره، خبرگزاری عراق (INA) به نقل از یک منبع دولتی گزارش داد: «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر تصمیم گرفت مصطفی غالب مخیف را به درخواست خود وی، از ریاست بانک مرکزی برکنار کند.

این منبع دولتی افزود نخست وزیر علی محسن العلاق را به صورت نیابتی به مدیریت بانک مرکزی تعیین کرد و این اقدام اقتصاددانان مرتبط با بحران کاهش ارزش دینار عراق در برابر دلار در بازار‌های موازی می‌دانند.


رئیس جدید بانک مرکزی عراق، علی العلق، یکی از شخصیت‌های سیاسی به حساب می‌آید، زیرا وی پیش از این سمت‌های بسیاری از جمله سرپرستی رئیس بانک مرکزی عراق و رئیس هیئت مدیره بین سال‌های ۲۰۱۴ را بر عهده داشت؛ و ۲۰۲۰. علاوه بر این ریاست شورای مشترک مبارزه با فساد اداری در کشور بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ و سمت‌های دیگر را به عهده داشته است.

برکناری رئیس بانک مرکزی از سمت خود در حالی صورت می‌گیرد که ارز عراق طی دو ماه گذشته شاهد کاهش نزدیک به ۱۰ درصدی ارزش خود در بازار‌های موازی بود و از آبان ماه گذشته نرخ دلار در برابر دینار شاهد افزایش چشمگیر در بازار‌های موازی (سیاه) بوده است. همچنین طی دو روز گذشته از مرز ۱۶۶۰ دینار در برابر یک دلار گذشت، در حالی که دولت عراق آن را از طریق حراج ارز در بانک مرکزی به قیمت ۱۴۶۰ دینار به دلار به فروش می‌رساند.

مصطفی غالب مخیف، رئیس برکنار شده بانک مرکزی عراق چند روز پیش در مصاحبه‌ای خصوصی با الجزیره نت از تلاش کارشناسان بانک مرکزی برای ترسیم سیاست‌های پولی از طریق هدایت تلاش‌های بانک مرکزی به سمت دستیابی به مالی صحبت کرد.

در آن زمان، مخیف نسبت به قرار گرفتن اقتصاد عراق در معرض شوک‌های بزرگ و تأثیرگذاری که مانع از تلاش‌ها برای دستیابی به رشد می‌شود، در صورتی که اقدامات سریع با توسعه برنامه‌های آینده‌نگر برای ایجاد حائل‌های لازم برای عبور از بحران‌ها انجام نشود، هشدار داده و اظهار داشت: این بخش نشان داد که بانکداری عراق در سال ۲۰۲۲ با توجه به چالش‌های اقتصادی محلی و منطقه‌ای شاهد تغییرات متعددی در شاخص‌های خود خواهد بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر