07 بهمن 1401 - 11:08

رکوردشکنی صادرات غیرنفتی در سال جاری/ ۲۰ میلیارد دلار مازاد درآمد ارزی داشتیم

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی از رکوردشکنی صادرات غیرنفتی در سال جاری خبر داد.
کد خبر : ۱۴۵۹۸۹

به گزارش ایبِنا، محمد رضوانی‌فر اظهار داشت: در ۱۰ ماه امسال صادرات غیر نفتی با یک رکورد بی‌نظیر به ۴۵.۳ میلیار دلار رسید که نسبت به مشابه سال قبل ۱۷ درصد رشد داشته همچنین در این مدت ۳۱ میلیون تن کالا به ارزش ۴۸.۶ میلیارد دلار وارد شد که این رقم هم نسبت به مشابه سال قبل ۱۶ درصد رشد داشته است. میانگین هر تن کالای صادراتی ۴۴۰ دلار بوده که از رشدی معادل ۱۵ درصد برخوردار بوده است.

وی افزود: در فرقه کالا هر تن کالا هزار و ۵۷۱ دلار بوده که نسبت به دوره قبل ۲۵ درصد رشد داشته است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی بزرگترین مقاصد کالا‌های صادراتی ایران را چین، عراق، ترکیه، امارات و هند عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین مبادی واردات کالا یا صادرات مجدد کشور ما شامل امارات، چین، هند، ترکیه و آلمان بوده است.

رضوانی‌فر افزود: در سال جاری ۱۱ میلیون تن کالا از طریق ایران ترانزیت شده که از رشد ۸ درصدی برخوردار شده است. در مورد کالا‌های وارداتی ۵۷ درصد از این کالا‌ها شامل اقلام اساسی بوده و ۲۱ درصد نیز مربوط به ترانزیت بوده است.

وی در بخشی دیگر از مراسم روز جهانی گمرک گفت: با توجه به صادرات غیر نفتی سال جاری ۲۰ میلیارد دلار مازاد درآمد ارزی داشتیم که نقطه اتکای کشور به شمار می‌رود.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی اظهار داشت: در ۱۰ ماه گذشته حدود ۱۵۰ میلیون تن تراکنش بار و کالا داشته‌ایم و درآمد‌های گمرک از بین ۸۸۰۰ کد تعرفه از محل ۵۲۵۰ کد فعال در ۱۰ ماه سال جاری محقق شده، ۳۵۰۰ کد تعرفه غیرفعال بوده که از این تعداد ۳۲۰۰ کد از کالا‌های گروه چهار و دارای ممنوعیت واردات بوده است. همچنین نرخ مؤثر تعرفه در سال جاری ۵ درصد بوده است.

رضوانی‌فر با اشاره به تکلیف گمرک براساس قانون بودجه عنوان کرد: درآمد گمرکی از ۱۴ هزار میلیارد تومان سال گذشته به ۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده که ۱۵۰ درصد در این زمینه رشد داشته‌ایم و در زمینه درآمد از محل حقوق ورودی ۳۱۵ درصد رشد داشتیم، اما به خاطر عدم واردات خودرو محقق نشده است. تاکنون فقط ۱۳۰ میلیارد تومان از محل واردات خودرو درآمد گمرکی داشتیم. اما پیش‌بینی می‌شود در بهمن و اسفند ۳ هزار میلیارد تومان درآمد از این بخش خواهیم داشت.

وی ادامه داد: مانده ضمانت گمرک برای واریز به خزانه از محل حقوق ورودی ۶۰ هزار میلیارد تومان است که به خزانه واریز می‌شود. همچنین ۷۵ هزار میلیارد تومان از محل دریافت مالیات بر ارزش افزوده کالا‌های وارداتی به خزانه واریز می‌شود. امسال بابت کالا‌های اساسی نرخ مؤثر تعرفه از ۴ درصد به یک درصد کاهش یافته که برای حمایت از مصرف‌کننده در کشور خواهد بود.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی گفت:‌در لایحه دو فوریتی که شهریور امسال ارائه شد از اول مهرماه اجرا شد نرخ مؤثر تعرفه برای کالا‌های واسطه‌ای از ۵ درصد به ۴ درصد رسید.

رضوانی‌فر با اشاره به آمار تولید شرکت‌های بورسی عنوان کرد: در صنایع خودرو و فولادی و لوازم خانگی به خاطر کاهش تعرفه ۲۵ هزار میلیارد تومان عدم و نفع برای درآمد گمرک به شمار می‌رود، اما این سیاست برای کاهش قیمت کالا‌های وارداتی و به نفع مصرف‌کنندگان کشور خواهد بود.

وی در مورد برآورد لایحه بودجه ۱۴۰۲ اظهار داشت: سال آینده پیش‌بینی شده است ۸۷ هزار میلیارد تومان حقوق ورودی کالا‌های غیر خودرو و ۳۲ هزار میلیارد تومان برای خودرو خواهد بود و پیش‌بینی شده است از محل ۷۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از این درآمد‌ها به دست آید. همچنین ۲ میلیارد دلار واردات خودرو در سال آینده پیش‌بینی شده است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی با بیان اینکه امسال ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد از محل مالیات داشته‌ایم، عنوان کرد: سال بعد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل واردات بر واردات به خزانه کشور واریز خواهیم کرد و سرعت تحقق درآمد‌ها و شفافیت در گمرک بیشتر می‌شود.

به گفته رضوانی‌فر، طبق اسناد بالادستی گمرک شامل سیاست‌های ابلاغی، قانون گمرکی، قانون مبارزه با قاچاق با محوریت برنامه هفتم توسعه در جهت تحقق عدالت دنبال می‌شود.

وی برنامه تحول گمرک را شامل هفت برنامه در جهت گمرک هوشمند، تسهیلگر و چابک عنوان کرد و گفت: سند مدیریتی کارکنان گمرک امشب به عنوان یک میثاق‌نامه امضا می‌شود پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده در ۱۲ اسفندماه تحقق این میثاق‌نامه را گزارش کنیم.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی اظهار داشت: ۱۲۴ برنامه عملیاتی برای گمرک از جمله توسعه نرم‌افزار‌ها و زیرساخت‌ها ذیل سامانه جامعه تجارت دنبال می‌شود.

رضوانی‌فر همچنین با بیان اینکه گمرک در ۱۰ سال گذشته نتوانسته نیرو‌های جدید جذب کند، عنوان کرد: امیدواریم با جذب نیروی جوان بدنه اجرایی گمرک با نیرو‌های جوان تقویت شود. ما در گذشته ۶۰ گمرک داشتیم اکنون به ۱۶۰ گمرک اجرایی در مرز‌ها و مناطق ویژه و آزاد اقتصادی افزایش یافته است.

وی افزود: قدمت برخی از ساختمان‌های گمرک در مرز‌ها به بیش از ۱۰۰ سال رسیده که نیاز به نوسازی دارد. از سال ۹۹ تاکنون ۱۸ دستگاه ایکس‌ری نصب شده و قرار است ۶ دستگاه جدید ایکس‌ری تا اسفندماه شامل ۲ دستگاه در گمرک دوغارون، یکی در میرجاوه، ماهی‌رود، آستارا و مرز ایران و ارمنستان نصب شود که برای نصب هر کدام از این دستگاه‌ها ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان منابع لازم است و سال آینده قرار است ۱۰۰ دستگاه ایکس‌ری جدید در گمرکات نصب شود که برای این هدف منابع گمرک به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید از تسهیلات بانک‌ها هم کمک گرفت.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی گفت: ۵۸ موافقت‌نامه و تفاهم‌نامه از گمرکات کشور‌های دیگر داریم که برخی از آن‌ها اجرا نشده و بخشی نیز معطل مانده‌اند و باید این تفاهم‌نامه‌ها را به مرحله عملیاتی و اجرا برسانیم.

در این مراسم سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی اظهار داشت: آمار ۱۰ ماهه اقتصاد کشور حکایت می‌کند که رکورد صادرات غیر نفتی با وجود تحریم‌ها در کشور شکسته شده و تجارت ما برای پشتیبانی از تولید رونق گرفته است.

وی افزود: اگر هر کشور دیگری مانند ایران تحریم شده بود در حد بخور و نمیر اداره می‌شد، اما ما در شرایط تحریم رکورد صادرات غیر نفتی را جابه‌جا کرده‌ایم و یکی از کشور‌های اروپایی به عنوان پنجمین شریک تجاری ما به شمار می‌رود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی همچنین گفت: تحول در گمرک براساس دو پایه تبدیل امکانات و فرآوری‌های جدید و افزایش همکاری با دستگاه‌های همجوار گمرک دنبال می‌شود.

خاندوزی با اشاره به برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: باید به احکام گمرک در برنامه هفتم توسعه و تسهیل در فرایند‌های تجاری گنجانده شود، ما از تعداد ۵۰ گمرک به ۱۶۰ گمرک اجرایی رسیده‌ایم.

وی افزود: سال آینده قرار است هر ماه دو تا سه دستگاه جدید ایکس‌ری در گمرکات به کار بگیریم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: با وجود تحولاتی که در اقتصاد صورت می‌گیرد، اما هنوز نتوانستیم به اقناع افکار عمومی بپردازم و جامعه حس رضایت از موفقیت‌ها ندارند که بخشی از آن به خاطر تبلیغات سو دشمنان است که با پمپاژ اخبار منفی و غلط دنبال می‌کنند و بخشی هم به خاطر کم اطلاع‌رسانی به جامعه از سوی ما است.

خاندوزی با اشاره به مقابله دولت با فرار‌های مالیاتی اظهار داشت: در این بخش از چند سال قبل موفق‌تر عمل کرده‌ایم، اما باید بتوانیم افکار عمومی را هم همراه کنیم و از اهرم افکار عمومی در جهت تسهیل در تجارت و هوشمندسازی و کوتاه کردن زمان کار‌ها استفاده کنیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر