بیت‌کوین از کانال ۲۳ هزار دلار عبور خواهد کرد؟

اظهار نظرهای متفاوتی از آینده بیت‌کوین و رمزارزها مطرح می‌شود که یک حقیقت را در مورد آن‌ها فاش می‌کند.
کد خبر : ۱۴۶۰۴۴

به گزارش خبرنگار ایبِنا، با اینکه آغاز سال ۲۰۲۳ برای رمزارز‌ها به خصوص بیت‌کوین شروع خوبی بوده، اما همچنان اختلاف نظر‌های زیادی بر سر آینده بیت‌کوین و دنیای رمزارز‌ها وجود دارد. مدیرعامل یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال پیش‌بینی رسیدن بیت‌کوین به ۴ هزار دلار تا تابستان سال ۲۰۲۳ را دارد و در همین حال یکی از شرکت‌های خدمات بانکی و مالی بین‌المللی آینده بیت‌کوین را کاهش قیمت تا ۵ هزار دلار می‌داند.

 

شرکت استاندارد چارترد (Standard Charted)، در پایان سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرد که احتمالا ریزش بیت‌کوین به کمتر از ۵ هزار دلار در سال ۲۰۲۳ همه را غافلگیر می‌کند.

 

خبرگزاری CNBC نیز اواخر سال ۲۰۲۲ گزارشی درباره افزایش سوددهی سهام‌های فناور و صف فروش بیت‌کوین در سال ۲۰۲۳ منتشر کرد که منجر به ورشکستگی و سقوط ارز‌های دیجیتال و از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران به دارایی‌های دیجیتال می‌شود.

 

اریک ورهیس، بنیان‌گذار و مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال شیپ شیفت نیز در مصاحبه‌ای در ماه ژوئن سال گذشته پیش‌بینی خوش‌بینانه‌ای از آینده بیت‌کوین داشت و قیمت آینده آن را بالاتر از ۴۰ هزار دلار پیش‌بینی کرد.

 

اختلاف نظر‌های بسیار زیاد از آینده رمزارز‌ها نشان دهنده نقش زیاد احتمالات در آن هاست. در واقع افراد بر اساس خواست و نظر شخصی خودشان و بدون توانایی ارائه تحلیلی بر اساس واقعیات اقتصادی عدد‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند.

 

اما مگر رمزارز‌ها چه ویژگی دارند که تا این حد نظرات درباره آن‌ها متفاوت است؟

 

اکثر دارایی که افراد با قصد سرمایه‌گذاری آن‌ها را نگه داری می‌کنند، ارزشی با پشتوانه دارند. برای مثال جواهرات، ارزش خود را از کاری که روی آن‌ها انجام شده و فلزات و سنگ‌های گران‌بهای به کار رفته در آن‌ها، به دست می‌آورند که ارزش آن‌ها ذاتی بوده و به راحتی از بین نمی‌رود.

 

حتی سهامدارانی که سهام یک شرکت را خریداری می‌کنند، بر مبنای پیش‌بینی خود از آینده آن محصول تولید شده و بهره‌وری و سوددهی آن شرکت، سهام را می‌خرند. این در حالی است که بیت‌کوین و رمزارز‌ها هیچ پشتوانه‌ای ندارند و ممکن است در طول ۲۴ ساعت ارزش خود را به طور کامل از دست بدهند. در واقع ارزش رمزارز‌ها مبتنی بر اعتماد خریداران آن است و هر عاملی باعث کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به رمزارز‌ها شود، می‌تواند بحرانی برای آن‌ها به همراه داشته باشد که نتیجه آن نابودی یک رمزارز باشد، مثل اتفاقی که برای لونا افتاد.

 

سال ۲۰۲۲ برای بسیاری از افرادی که در رمزارز‌ها سرمایه‌گذاری کرده بودند، سالی شوم بود. بیت‌کوین که در اواخر سال ۲۰۲۱ به ۶۹ هزار دلار رسیده بود در طول سال ۲۰۲۲ به پایین‌ترین سطح خود و زیر ۱۸ هزار دلار نیز رسید. یکی از بزرگترین صرافی‌های رمزارز جهان با نام FTX هم در طول این سال ورشکسته شد.

 

آینده بیت‌کوین چیست؟

 

بنظر می‌رسد سال ۲۰۲۳ سالی همراه با رکود اقتصادی و تورم بالا برای اقتصاد جهانی باشد. گزارش‌های منتشر شده از تورم و پیش‌بینی آن در کشور‌های مختلف نشان از این مسئله دارد. تورم در توکیو، پایتخت ژاپن در اولین ماه سال جاری میلادی به ۴.۳ درصد رسید که بالاترین رقم آن در ۴۲ سال گذشته و بسیار بالاتر از هدف ۲ درصدی بانک‌مرکزی ژاپن است.

 

هانت، وزیر خزانه‌داری انگلیس نیز در آخرین اظهارات خود رساندن تورم انگلیس به زیر ۵ درصد در سال ۲۰۲۳ را دشوار دانسته و همچنین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در روز‌های اخیر به تورم بسیار بالا در اروپا اذعان کرده است و افزایش نرخ بهره به طور قابل توجه و پیوسته برای مقابله با تورم را ضروری می‌داند.

 

تورم بالا و بحران افزایش هزینه‌های زندگی در سال ۲۰۲۳ و از طرفی افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم، مردم را به فروش ارز دیجیتال سوق می‌دهد تا ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهند. این مسئله می‌تواند حتی موجب ایجاد بحران بزرگی دیگر برای رمزارز‌ها در سال ۲۰۲۳ شود.

 

پیتر شیف، مدیرعامل و مشاور شرکت سرمایه‌گذاری یورو پاسیفیک در مصاحبه‌ای به افرادی که در حوزه ارز‌های دیجیتال فعالیت دارند توصیه می‌کند که از این حوزه خارج شوند.

 

به عقیده وی: «بیت‌کوین هیچ ارزشی ندارد و حال که دو سوم قیمت بازارش کاهش یافته است، دارندگان رمزارز باید تا دیر نشده، دارایی دیجیتال خود را بفروشند.»

 

شیف بار‌ها به شدت مخالفت خود در برابر بیت‌کوین و سایر ارز‌های دیجیتال را بیان کرده و فقدان ارزش ذاتی و نوسانات شدید را دغدغه اصلی خود ذکر کرده است.

 

نگرانی‌ها از آینده دارایی‌های دیجیتال

 

بنظر می‌رسد هیچ تضمینی درباره سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین و رمزارز‌ها وجود ندارد و به همان سرعتی که رشد می‌کنند، ممکن است دوباره صعود کرده و مجدد سقوط کنند.

 

نگرانی‌های زیادی در مورد ارز‌های دیجیتال وجود دارد که چشم‌انداز آینده آن‌ها را ضعیف می‌کند. صرافی‌های ارز دیجیتال که در حال سقوط هستند، سرکوب رمزارز‌ها توسط کشور چین، وضع مقررات بازدارنده، نگرانی‌های زیست محیطی، مسائل امنیتی و هک، غیرقابل پیش‌بینی بودن و تلاش کشور‌ها برای تمرکز زدایی از ارز‌های دیجیتال، همگی عواملی هستند که می‌تواند رمزارز‌ها و سرمایه‌گذاران آن‌ها را به طور جدی به خطر بیاندازد؛ بنابراین گرچه بیت‌کوین و رمزارز‌ها گاهی با رشد قیمت مواجه می‌شوند، اما نمی‌توان به راحتی به آن‌ها برای یک سرمایه‌گذاری، اطمینان کرد و بهتر است به طرف بازار‌هایی با ریسک‌های کمتر و با پشتوانه واقعی برویم.

 

آیا بیت‌کوین از کانال ۲۳ هزار دلار عبور خواهد کرد؟

 

به گزارش کوین‌تلگراف درباره تحلیل روند قیمتی کوتاه مدت از بیت‌کوین، تحلیلگری با نام مستعار Jimie در توییتر از اندیکاتور Birbicator Pro برای تحلیل قیمت استفاده کرده است و اعتقاد دارد امکان بازگشت قیمتی از این ناحیه برای زده شدن کف‌های قیمتی پایین‌تر وجود دارد.

 

اما تحلیلگر دیگری با نام مستعار Trader XM اعتقاد دیگری دارد. از نظر او محدوده‌ای که اخیرا برای مدتی قیمت بیت‌کوین در آن در حال نوسان بود مشخص کننده اوضاع گاو‌ها و خرس‌ها است. در این محدوده خریداران ۴ بار به سقف محدوده حمله کردند که در بار چهارم موفق بودند و قیمت تا اینجا افزایش یافت. در حالی که کف این محدوده تنها یک بار لمس شده بنابرین در حال حاضر گاو‌ها قدرت بالاتری دارند و احتمال افزایش قیمت وجود دارد.

 

تفاوت تحلیل‌ها حتی در پیش‌بینی کوتاه‌مدت بیت‌کوین، ماهیت حدث و گمانی بودن رمزارز‌ها را فاش می‌کند و در واقع حتی با عبور بیت‌کوین از کانال ۲۳ هزار دلاری، هیچ قطعیتی در تداوم رشد آن وجود ندارد.

نویسنده: علی بردبار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها